joi, 12 ianuarie 2012

Interviu ElectroBlog Ro cu Dan si Cristina Handrabur

photo: Adrian Plesca

EBRo: Domnule Handrabur, sunteţi printre primii artişti români preocupaţi de muzica electronică, un profil cu origini în muzica clasică, înconjurat de instrumente acustice, convenţionale, care mai târziu a descoperit banda magnetică şi sintetizatoarele. Ce v-a determinat să realizaţi această trecere radicală şi ce este restant din acele timpuri în muzica dumneavoastră, în prezent ?
Dan Handrabur: La liceul de artă George Enescu, unde am avut norocul să studiez, era o cameră de doi pe doi, unde erau două filtre, două mayakuri pe bandă, microfoane, cabluri etc, destul cât să mă pună pe gânduri, să doresc o viaţă de cântat într-o orchestră sau cu mâna pe butoane din astea. La un moment dat am realizat că cele mai interesante sonorităţi apar atunci când instrumente acustice sunt înregistrate şi procesate în fel şi chip în domeniul digital. Din şcoală mi-a rămas abilitatea de a asculta, de a tinde spre perfecţiune şi de a trece mai uşor peste momentele de muncă asiduă, spre cele de pură plăcere.

EBRo: Muzica ambientală este una profundă, plină de trăiri, de sentimente. Cum a evoluat sound-ul dumneavoastră în timp şi care au fost motivele artistice principale în aceasta ?
Dan Handrabur: Ideile au fost susţinute de echipament, adică atunci când am reunit câteva synthuri analogice de renume am făcut ambient trance, ambient şi dub. Apoi a venit digitalul din urmă, mai performant în ceea ce priveşte întregistrarea şi procesarea, mai dinamic, mai expresiv. Combinat cu analogul iau naştere noi sunete.

EBRo: Aţi fost plecat mult timp peste ocean. Cum a fost experienţa de acolo, care este diferenţa faţă de scena muzicală autohtonă şi cum a schimbat la nivel tehnic şi stilistic muzica dumneavoastră ?
Dan Handrabur: Tot de placere era şi atunci, la fel e şi acum. Scenele sunt cam la fel, relativ mici, dar în creştere. Tehnic sper că am progresat şi pot oferi un sunet optim şi excitant. Stilistic, sigur, au fost schimbări mari pe care le-am şi căutat revenind în România. Vezi Shukar Collective.

photo: Dan Handrabur / water background Mike Todd

EBRo: Doamna Handrabur, vocea dumneavoastră se integrează perfect în acest spaţiu ambiental, cosmic, creat de muzica domnului Dan. De când aţi început să lucraţi împrecună şi ce proiecte aţi desfăşurat de-a lungul timpului ?
Cristina Handrabur: Vă mulţumesc mult pentru apreciere. Am început să lucrez cu soţul meu, Dan, în anul 1993, la Vancouver/Canada, unde locuiam de câţiva ani, participând cu voci ocazionale pentru albumul Outersanctum, apoi a urmat Vuemorph, Floatpoint, Off and Gone, Mere Mortals, iar în proiectul Weed m-am implicat ca solistă şi textier.

EBRo: Implicarea dumneavoastră nu se rezumă doar la voce, sunteţi de asemenea un artist plastic. Cum aţi reuşit să îmbinaţi aceste două lumi diferite şi care a fost primirea publicului şi a criticilor de gen ?
CH: Pentru arta plastică am avut o chemare cu mult timp înainte de a îl cunoaşte pe Dan. Încă din şcoală, unde am fost încurajată de profesor, am urmat câteva cursuri unde am învăţat să pictez pe sticlă şi de asemenea am pictat un mural ajutată de profesorul meu. Cele două sfere diferite, muzica şi arta plastică, le-am îmbinat deocamdată doar pentru a crea unele coperţi de discuri Outersanctum şi am contribuit cu imagini scanate de pe lucrările mele pentru Vuemorph, Mere Mortals, Off and Gone şi Weed. Publicul nostru apreciază muzica noastră, public internaţional, cât şi din România. Reacţia publicului pentru tablourile mele de asemenea este una pozitivă, iar de când ne-am întors în România îmi expun lucrările în galerii virtuale.

EBRo: Domnule handrabur, aţi fost mereu deschis experimentelor. Care sunt graniţele pe care le-aţi depăşit, ce stiluri şi ce influenţe aţi abordat de-a lungul vremii ?
Dan Handrabur: Am depăşit frica de overdrive... stiluri, înca nu destule...

EBRo: Un proiect plin de culoare şi originalitate a fost Nemos. Cum a fost primit de public şi critici ? Plănuiţi să îl reînviaţi vreodată ?
Dan Handrabur: Chiar acum avem două singleuri noi şi ne pregatim de un album, de un turneu. Ceea ce am realizat în 2001 şi 2003 cu Nemos nu a prea fost pe la critici ci direct la public, vibraţia fiind mereu pozitivă. De fapt ce să vrem de la un proiect underground decât sinceritate.

EBRo: Aţi cochetat prin intermediul acestuia şi cu media romanească, contribuind la coloana sonoră a unor spoturi publicitare. Mai desfăşuraţi în prezent activităţi în această sferă ?
Dan Handrabur: Nu, câteva piese au fost preluate de spoturi dar nu am compus nimic pentru un spot anume, nici nu mă interesează domeniul, mult prea aglomerat, plin de profesionişti, eu caut altceva.

EBRo: Un alt proiect interesant care s-a bucurat de foarte mult succes mai ales în străinătate este Shukar Collective. A suferit mai multe transformări de la apariţie. La ce formulă de bază aţi ajuns, dacă doriţi să ajungeţi la una anume, sau va fi întotdeauna deschisă colaborarilor ?
Dan Handrabur: Acum, decembrie 2011, cântăm cu Sorin şi Marius fii-su la voci, DJ Rolf, DJ Vasile şi subsemnatul. Dorim să nu ajungem nicicând la formula cea mai bună, ea fiind şi cea finală. Deschis pe vecie colaborarilor muzicale.

EBRo: Cât de însemnat a fost efortul de a reuşi să îmbinaţi două contraste atât de puternice, muzica ţiganească şi cea electronică, care implică şi atât de mulţi factori socio-culturali.
Dan Handrabur: Deloc, s-a produs pur şi simplu.

EBRo: Însă, intervine şi un al treilea factor, publicul. Ce fel de public aţi strâns şi care este preferinţa lui în ce priveşte raportul dintre aceste două genuri diferite ?
Dan Handrabur: Ca de obicei, nu-i poţi mulţumi pe toţi. În ultimul an avem fani foarte tineri la concerte. Daca sună bine e bine, orice ai pune, unii iubesc, alţii urăsc muzica ţiganillor. La fel şi cu electronica.

EBRo: Care sunt planurile de viitor cu Shukar Collective. Vom vedea noi materiale si concerte ?
Dan Handrabur: Album nou în martie 2012, concerte puţine dar spectaculoase, continuă povestea.

EBRo: Dar din partea duo-ului Handrabur, la ce se pot aştepta iubitorii de muzică electronică în viitorul apropiat ?
CH: Urmeaza Dreamlogik. În perioada următoare ne pregătim pentru cea mai complexă fuziune pe care am realizat-o până în prezent, atât în studio cât şi în concert.

EBRo: Doamna Handrabur, vă implicaţi mai mult în muzică decat pe partea vocală şi grafică ? Ce alte preocupări şi planuri de viitor aveţi ?
CH: În trecut m-am mai ocupat de 'sound design', acum însă mă implic mai mult sufleteşte. Compun unele melodii pe lângă cele compuse de Dan, experimentez cu vocea, scriu texte. Preocupările noastre sunt destul de variate de când ne-am mutat la ţară, langa Valenii de Munte, ne ocupam cu gradinăritul, culesul strugurilor şi obţinerea vinului, drumeţii pe plaiurile mioritice. Doresc să continui să creez muzică de calitate alături de soţul meu şi să îmbin arta plastică, cu muzica, pentru concertele noaste. Doresc să colaborez cu arhitecţi, pentru design, să evoluez ca artist.

EBRo: Vă mulţumesc!
CH: Vă mulţumesc din suflet pentru promovarea noastră cât şi a tuturor artiştilor. Baftă cu acest proiect măreţ!

Un comentariu:

  1. Felicitari pentru articol...pacat ca sinteti doar voi cei care aduc informatii consistente atit din trecut cit si din prezent.

    RăspundețiȘtergere

If you liked the articole leave a comment here. Your feedback is highly appreciated !