miercuri, 4 ianuarie 2012

Biografii/Discografii: Cyberbeat




            “Am început să fac muzică "pe calculator" prin 1993 folosind Scream Tracker (ST), un programel făcut pentru DOS, care se folosea de o placă de sunet pentru a oferi un fel de sequencer de sample-uri. La vremea respectivă nu exista încă înternet în România şi singurul mod de a pune mâna pe ceva melodii făcute în ST era prin intermediul reţelei de BBS-uri, folosind modemuri pe linia telefonică. Melodiile făcute în ST erau o sursă foarte bună de sample-uri, având în vedere că pe vremea respectivă încă nu existau editoare audio care să permită extragerea de astfel de "instrumente", nici CD-uri cu sample-uri şi singura "sculă" muzicală de care dispuneam era un sintetizator produs de "fraţii" ruşi, numit Junos (un fel de copie dupa un Roland Juno). Aşa că eu unul am început cu ST, sample-uri din melodiile altora şi un sintetizator." (Mihai Cvasnievschi)

Aşa începe povestea lui Mihai Cvasnievschi, un muzician care a pornit la drum în anul 1993. La început se ocupa de partea instrumentală a unei trupe hip hop numită Attak.

"În 1993 încă nu începusem proiectul CyberBeat, ci iniţial am ajutat un prieten care vroia să facă un proiect de hip hop. Proiectul l-am denumit Attak şi intenţia noastră era de a nu exprima tot felul de înjurături sau ură, ci mai degrabă de a accentua situaţia social-politică din România. Proiectul s-a bucurat de ceva succes, undeground şi am avut câteva concerte "anonime", inclusiv pe la postul de televiziune Super Nova (sau cam aşa se numea). Cu toate astea, în perioada respectivă eu ascultam foarte mult Jean Michel Jarre şi îmi doaream să fac ceva mai mult decât un simplu beat şi 2 instrumente de fundal.” (Mihai Cvasnievschi)

Însă pe Cvasnievschi îl pasiona mai mult muzica electronică şi dorea o orientare mai profundă în acest sens. Începând cu anul 1994 a pus bazele proiectului Cyberbeat. A fost inspirat de Prodigy, în mare vogă la vremea aceea şi încurajat de alţi prieteni cu aceleaşi gusturi muzicale, precum Flavius Aioanei, Mihai Ogăşanu şi Sonic Blaze, a trecut la fapte.

“Prin concertele pe care le-am dat am făcut cunoştinţă cu Flavius Aioanei, el lucra la firma Vifor şi se ocupa de sonorizări pe la diverse spectacole. M-am împrietenit cu el şi mi-a propus să impresarieze proiectul Attak. În timp i-am tot povestit cum că eu unul aş vrea să fac ceva mai electronic decât ce făceam cu Attak, ceva mai în stilul Prodigy. Dupa cum probabil cunoşti, Prodigy a lansat albumul "Music for the Jilted Generation" în vara anului 1994. Atunci mi-am dat seama că imi doream o abordare similară. Între timp se formase o mică comunitate de "artişti" underground, aşa m-am împrietenit de altfel şi cu Mihai Ogăşanu, care avea un proiect jungle, cei de la Industria, o altă trupă de breakbeat. Eram prieten din copilărie şi cartier cu cei care făcuseră Sonic Blaze, ei fiind adepţii stilului rave. Aşa că am fost motivat să încep şi eu ceva mai "dur". Numele de CyberBeat l-am ales împreună cu Flavius, încercând să exprim ideea de "beat" procesat pe calculator. Practic CyberBeat a început în toamna anului 1994.” (Mihai Cvasnievschi)

Astfel, au început concerte în Studio Martin şi colaborări cu Cristinel Brebenel (Papa Junior) sau Tavi (Two For Dance).

"Majoritatea concertelor pe care le-am avut cu CyberBeat au avut loc în Studio Martin, pe la diverse baluri de boboci. Încă nu pot să uit cât de ad-hoc era organizarea şi cum urcam rapid "sculele" într-un taxi pentru a ajunge la "concert".  Între timp m-am împrietenit şi am produs muzică pentru Cristinel Brebenel, care venise împreună cu un prieten de-al lui şi vroiau să faca un proiect Mafia Juniors. L-am convins să renunţe la ideea aceea şi să cânte şi el ceva mai "romantic" şi aşa a apărut Papa Junior. Atunci când aveam un concert Cristi era MC-ul şi într-un fel vocalul proiectului. Între timp m-am cunoscut cu cei de la Two For Dance cred că se numea proiectul, iar unul dintre membrii, Tavi, mi s-a alăturat." (Mihai Cvasnievschi)

Apoi, în anul 1996 a intrat în atenţia celor de la Cat Music, care l-au inclus pe prima compilaţie de muzică techno din România pe CD, numită "The Romanian Techno" (1997), a cărei copertă a creat-o de asemenea Mihai. Melodia cu care a apărut pe acel material se numea "30 Hours of Pain" şi era un breakbeat destul de dur în care folosea ca şi versuri câteva replici din filmul "The Crow".
            A renunţat la colaborari şi a continuat solo, concentrat pe achiziţia de echipamente şi softuri precum Windows 95, CoolPro, Cakewalk, plăci de sunet MIDI, ReBirth, NI Reaktoriar şi altele.
            În anul 1998 a participat la Assos New Talent Festival, un concurs de descoperire a talentelor. Cyberbeat s-a ales în urma acestei participări la festival cu un premiu special pentru prezenţa scenică.

            "În 1998 s-a organizat Assos Music - New Talent Festival, o serie de concerte dedicate trupelor de muzică undeground. Festivalul a debutat în Studio Martin, unde de altfel a fost concerte timp de câteva săptămani. Finala a avut loc la Arenele Romane şi a avut două părţi: hiphop şi breakbeat/electro/jungle. La acel concert au cântat proiecte precum Matze, Şuie Paparude, Industria, Snake Charmers, DJ Philip şi bineînţeles CyberBeat. Invitaţi speciali au fost cei de la Girl Eat Boy, un proiect drum-n-bass / dub din UK. Pe partea de hiphop primul loc a fost ocupat de către Pirats Klan, iar pe partea de electro de cei de la Industria. CyberBeat s-a ales cu un premiu special, unul din motive fiind prezenţa scenică.
            La acel concert m-am împrietenit cu George, cu cei de la Girl Eat Boy. zicem că am fost foarte sociabil şi mi-am făcut mulţi prieteni. În timpul concertului cei de la sunet nu au dat drumul microfonului aşa că am început să ţip versurile fără microfon, moment în care cei de la Girl Eat Boy mi-au sărit în ajutor şi mi-au făcut cadou un Megafon (pentru copii) folosit de ei în timpul spectacolului şi într-un fel am reuşit să animez publicul.” (Mihai Cvasnievschi)

            Aici, întamplator, a urcat pe scenă alături de el George Petre, cel care se afla în spatele Assos Music şi aşa a început să colaboreze mai departe cu el şi United Artists. Mihai colabora alături de George şi în cadrul Ideas Inc, firma de publicitate a acestuia, în domeniul IT.

            "Era în partea de început a spectacolului şi făceam un jam session cu el folosind un Roland MC-303 şi sample-uri pornite de pe calculator. Jam sessionul a avut loc la începutul spectacolului, în timp ce încă venea lumea. Cu The CyberBeat am cântat pe la 3 noapte, după multe ore. La momentul respectiv nu colaboram muzical cu George ci a fost doar o întâmplare." (Mihai Cvasnievschi)

            După o perioadă în care proiectul s-a bucurat doar de câteva difuzări la radio, a fost oprit.

Un comentariu:

  1. ......sunt sincer impresionata de tot ce ai expus dar as vrea sa stiu ce s-a intamplat mai departe cu tine,cu voi,cu drumul cladit.....iti urez succes in toate si alte noutati!

    RăspundețiȘtergere

If you liked the articole leave a comment here. Your feedback is highly appreciated !