“Am început să fac muzică "pe
calculator" prin 1993 folosind Scream Tracker (ST), un programel făcut pentru DOS, care se folosea de o placă de sunet pentru a oferi un fel de sequencer de sample-uri. La
vremea respectivă nu exista încă înternet în România şi singurul
mod de a pune mâna pe ceva melodii făcute în ST
era prin intermediul reţelei de
BBS-uri, folosind modemuri pe linia telefonică. Melodiile făcute în ST
erau o sursă foarte bună de sample-uri, având în vedere că pe vremea respectivă încă nu existau editoare audio care să permită extragerea
de astfel de "instrumente", nici CD-uri cu sample-uri şi singura "sculă"
muzicală de care dispuneam era un
sintetizator produs de "fraţii" ruşi, numit Junos (un fel de copie dupa un Roland Juno). Aşa că eu unul am început cu ST, sample-uri
din melodiile altora şi un
sintetizator." (Mihai Cvasnievschi)
Aşa începe povestea lui Mihai
Cvasnievschi, un muzician care a pornit la drum în anul 1993. La început se
ocupa de partea instrumentală a unei
trupe hip hop numită Attak.
"În 1993 încă nu
începusem proiectul CyberBeat, ci iniţial am
ajutat un prieten care vroia să facă un proiect de hip hop. Proiectul l-am denumit Attak şi intenţia noastră era de a nu exprima tot felul de înjurături sau ură, ci mai
degrabă de a accentua situaţia social-politică din
România. Proiectul s-a bucurat de ceva succes, undeground şi am avut câteva concerte "anonime", inclusiv pe la postul
de televiziune Super Nova (sau cam aşa se
numea). Cu toate astea, în perioada respectivă eu ascultam foarte mult Jean Michel Jarre şi îmi doaream să fac ceva
mai mult decât un simplu beat şi 2
instrumente de fundal.” (Mihai Cvasnievschi)
Însă pe Cvasnievschi îl pasiona mai
mult muzica electronică şi dorea o orientare mai profundă în acest sens. Începând cu anul 1994 a pus bazele proiectului
Cyberbeat. A fost inspirat de Prodigy, în mare vogă la vremea aceea şi
încurajat de alţi prieteni cu aceleaşi gusturi muzicale, precum Flavius Aioanei, Mihai Ogăşanu şi Sonic Blaze, a trecut la fapte.
“Prin concertele pe care le-am dat am făcut cunoştinţă cu Flavius Aioanei, el lucra la firma Vifor şi se ocupa de sonorizări pe la
diverse spectacole. M-am împrietenit cu el şi mi-a propus să
impresarieze proiectul Attak. În timp i-am tot povestit cum că eu unul aş vrea să fac ceva mai electronic decât ce făceam cu Attak, ceva mai în stilul Prodigy. Dupa cum probabil cunoşti, Prodigy a lansat albumul "Music for the Jilted
Generation" în vara anului 1994. Atunci mi-am dat seama că imi doream o abordare similară. Între
timp se formase o mică comunitate
de "artişti" underground, aşa m-am împrietenit de altfel şi cu Mihai
Ogăşanu, care avea un proiect jungle,
cei de la Industria, o altă trupă de breakbeat. Eram prieten din copilărie şi cartier cu cei care făcuseră Sonic Blaze, ei fiind adepţii stilului rave. Aşa că am fost motivat să încep şi eu ceva mai "dur". Numele de CyberBeat l-am ales împreună cu Flavius, încercând să exprim
ideea de "beat" procesat pe calculator. Practic CyberBeat a început
în toamna anului 1994.” (Mihai Cvasnievschi)
Astfel, au început concerte în Studio Martin şi colaborări cu
Cristinel Brebenel (Papa Junior) sau Tavi (Two For Dance).
"Majoritatea concertelor pe care le-am avut cu CyberBeat au
avut loc în Studio Martin, pe la diverse baluri de boboci. Încă nu pot să uit cât de
ad-hoc era organizarea şi cum urcam
rapid "sculele" într-un taxi pentru a ajunge la
"concert". Între timp m-am
împrietenit şi am produs muzică pentru Cristinel Brebenel, care venise împreună cu un prieten de-al lui şi vroiau să faca un proiect Mafia Juniors. L-am convins să renunţe la ideea aceea şi să cânte şi el ceva mai "romantic" şi aşa a apărut Papa Junior. Atunci când aveam un concert Cristi era MC-ul şi într-un fel vocalul proiectului. Între timp m-am cunoscut cu cei
de la Two For Dance cred că se numea
proiectul, iar unul dintre membrii, Tavi, mi s-a alăturat." (Mihai Cvasnievschi)
Apoi, în anul 1996 a intrat în atenţia celor de la Cat Music, care l-au inclus pe prima compilaţie de muzică techno
din România pe CD, numită "The
Romanian Techno" (1997), a cărei
copertă a creat-o de asemenea Mihai.
Melodia cu care a apărut pe
acel material se numea "30 Hours of Pain" şi era un breakbeat destul de dur în care folosea ca şi versuri câteva replici din filmul "The Crow".
A renunţat la colaborari şi a continuat solo, concentrat pe achiziţia de echipamente
şi softuri precum Windows 95, CoolPro, Cakewalk, plăci de sunet MIDI, ReBirth, NI Reaktoriar şi altele.
În anul 1998 a participat la Assos
New Talent Festival, un concurs de descoperire a talentelor. Cyberbeat s-a ales
în urma acestei participări la festival cu un
premiu special pentru prezenţa scenică.
"În 1998 s-a organizat Assos
Music - New Talent Festival, o serie de concerte dedicate trupelor de muzică undeground. Festivalul a debutat în Studio Martin, unde de altfel a
fost concerte timp de câteva săptămani. Finala a avut loc la Arenele Romane şi a avut două părţi: hiphop şi breakbeat/electro/jungle. La acel concert au cântat proiecte
precum Matze, Şuie Paparude, Industria, Snake
Charmers, DJ Philip şi bineînţeles CyberBeat. Invitaţi speciali
au fost cei de la Girl Eat Boy, un proiect drum-n-bass / dub din UK. Pe partea
de hiphop primul loc a fost ocupat de către Pirats
Klan, iar pe partea de electro de cei de la Industria. CyberBeat s-a ales cu un
premiu special, unul din motive fiind prezenţa scenică.
La acel concert m-am împrietenit cu
George, cu cei de la Girl Eat Boy. Să zicem că am fost foarte sociabil şi mi-am făcut mulţi prieteni.
În timpul concertului cei de la sunet nu au dat drumul microfonului aşa că am început să ţip versurile fără microfon, moment în care cei de la
Girl Eat Boy mi-au sărit în
ajutor şi mi-au făcut cadou un Megafon (pentru copii) folosit de ei în timpul
spectacolului şi într-un fel am reuşit să animez publicul.” (Mihai
Cvasnievschi)
Aici, întamplator, a urcat pe scenă alături de el George Petre, cel care
se afla în spatele Assos Music şi aşa a început să
colaboreze mai departe cu el şi United
Artists. Mihai colabora alături de
George şi în cadrul Ideas Inc, firma de publicitate a acestuia, în
domeniul IT.
"Era în partea de început a
spectacolului şi făceam un jam session cu el folosind un Roland MC-303 şi sample-uri pornite de pe calculator. Jam sessionul a avut loc la
începutul spectacolului, în timp ce încă venea
lumea. Cu The CyberBeat am cântat pe la 3 noapte, după multe ore. La momentul respectiv nu colaboram muzical cu George ci
a fost doar o întâmplare." (Mihai Cvasnievschi)
După o perioadă în care
proiectul s-a bucurat doar de câteva difuzări la radio, a fost oprit.
......sunt sincer impresionata de tot ce ai expus dar as vrea sa stiu ce s-a intamplat mai departe cu tine,cu voi,cu drumul cladit.....iti urez succes in toate si alte noutati!
RăspundețiȘtergere