sâmbătă, 3 martie 2012

Biografii/Discografii: Cristian Mureşanu




     Cristian Mureşanu este un important realizator radio clujean din perioada postdecembristă. Imediat după revoluţie, în luna februarie a anului 1990, a emis la Radio Cluj emisiunea numită "Miracolul Sunetelor”, dedicată muzicii embientale. Acesta, alături de Florian Lungu, Liviu Zamora, Marius Christian Burcea şi Sergiu Rusu, au adus un aport uriaş promovării acestui gen de muzică în FM-ul românesc. Alături de ultimii doi dintre ei a participat la producţia primei compilaţii de muzică ambientală şi new age lansată în Statele Unite, "Noua Românie - Rebirth Of A Nation" (2001, Earthtone Records).
      În prezent nu mai desfăşoară nici o activitate în domeniul radioului. Lucrează ca jurnalist de ştiinţă în cadrul postului de televiziune TVR Cluj, este preocupat de cercetare în domeniul biotransformărilor celulare, este autorul unor tratate ştiinţifice pentru studenţi şi profesori în domeniul climatologiei.

      "Muzica electronică, o raritate în programele radio. În anii '90, odată cu trecerea spre o altă epocă a cunoaşterii şi a artei, muzica electronică a avut şanse să ocupe grilele de programe a patru posturi de radio din România, datorită a patru profesionişti care ne-am orientat cu sufletul şi toate resursele noastre către acest domeniu al muzicii, prea puţin cunoscut. Eu am început munca de redactor la Radio Cluj în primele luni ale anului 1990 şi emisiunile mele s-au numit <Miracolul Sunetelor> (dedicată exclusiv muzicii electronice şi de relaxare) şi <Globul Muzical> (dedicată exclusiv muzicii de film interpretată la orchestră clasică). Cei care m-au descoperit ulterior prin tot felul de cunoştinţe şi intermediari (pe vremea aceea nu aveam internet) şi cu care m-am împrietenit instantaneu de îndată ce am avut primele corespondenţe au fost Sergiu Rusu din Arad (care a promovat cu succes excepţional muzica new age la Radio Arad), Marius Burcea din Bucureşti (de profesie psiholog, care a avut o emisiune de succes şi de cea mai lungă durată, dintre noi toţi) şi Szabo Arthur de la Târgu Mureş (care pentru o perioadă mai scurtă de timp a avut o colaborare la un post de radio local din oraş).
      Înainte de anii 90, singura emisiune de muzică electronică, care nouă ne mai scotea de ambientul comunist care guverna radioul şi televiziunea publică a fost <Fascinaţia Sunetului>, realizată de pasionaţii profesionişti Liviu Zamora şi Florian Lungu pe fostul, Program III (aşa se numeau la vremea respectivă) iar la Radio Cluj, ascultătorii au putut savura "Top 10" comentată de Sergiu Alex (Constantin Ivaneş, în prezent pensionat dar colaborator în continuare la Radio Cluj). După anii '90, fiul său, Cristian Ivaneş se apropie şi el de genurile mai selecte ale muzicii pe care prea puţini o cunosc şi duce mai departe în propriile sale coordonate menirea de a ne capta atenţia cu programe interesante. Îmi cer scuze dacă nu i-am menţionat pe toţi, poate pe unii nu am avut ocazia să îi cunosc sau poate memoria mea nu i-a reţinut. Adevărul e că eram foarte puţini.
      După anii '90, Radio Cluj, proaspăt reînfiinţat de după anii întunericului comunist, căuta să îşi reunească colectivele vechi dar căuta şi oameni noi cu idei noi, colecţionari pasionaţi şi astfel am ajuns mai întâi colaborator, pe urmă am fost angajat şi mi-am preluat un rol dificil la început dar pasionant şi provocator de a comenta muzica, de a-i ajuta pe ascultători să îi descopere pe artişti, să ştie cîteva lucruri despre ei, date despre album, denumirea pieselor, filosofia pieselor, acolo unde artistul considera că era nevoie să o descrie pe LP (la vremea respectivă nu existau CD-uri). Aşa că, inspirat de prezentările poetice ale lui Florian Lungu, corespondenţele cu artiştii (prin scrisori !) şi ceea ce puteam găsi înscris pe coperţi, am început emisiunile săptămânale care aveau durata de o oră.
      La început, ele nu erau în direct ci se înregistrau pe benzi imense de magnetofon care rulau la viteza de 38 cm/s. Veneam de acasă cu discurile sub braţ, ajungeam la studio, intram într-o cabină şi începea munca. Mai întâi am creat un generic al emisiunii, se numea "cortină" şi deoarece toată coordonarea era în timp real şi în sistem analogic, atenţia tuturor trebuia să fie maximă, nervii de oţel, deoarece vocea mea trebuia să intre exact pe ultimele două secunde ale genericului. Desigur mă bâlbâiam, opream magnetofonul şi repetam din nou. După ce încheiam prezentarea primei piese, de asemenea muzica trebuia să ruleze cumva înainte de finele textului meu cu câteva secunde în avans şi câtă vreme mergea piesa, aveam vreme să mai recitesc textul, îl mai corectam, deoarece găseam greşeli şi urma tura a doua şi iarăşi mă bâlbâiam sau citeam altă propoziţie. În fine, până să pot face un lucru foarte bun fără greşeală, au trecut ani, dar am reuşit. Pe urmă ni s-a cerut să trecem de la emisiuni înregistrate la emisiuni în direct, deoarece cabinele de montaj, vechi de 40 ani, nu mai rezistau şi nu se mai puteau repara. A intra în direct pe post a fost cea mai mare provocare la acea vreme şi am avut emoţii enorm de mari. Pe urmă, totul a devenit o rutină şi un fapt banal al unei zile de lucru.
      În prezent. Ei bine, prezentul mi-a adus alte oportunităţi însă a eliminat altele printre care şi emisiunile de muzică, care după anul 2004 au fost desfiinţate peste tot în ţară de la toate studiourile, care între timp se privatizaseră şi oamenii de afaceri au zis că ei nu vor să îşi dea publicitatea într-o emisiune care e ascultată de acei oameni care nu le vor cumpăra niciodată produsele. Dar internetul a luat amploare, le-a dovedit că nu e aşa, însă programele nu au mai reintrat în grile, deoarece acum toată lumea găseşte totul pe internet."



www.4shared.com/dir/j8s6-mgv/cristian_muresanu.html
www.4shared.com/folder/ryf_-isu/cristian_muresanu.html
www.scribd.com/cristim23
www.facebook.com/cristian.muresanu
http://ijes.info/1/2/4254121.pdf
http://www.youtube.com/watch?v=a2xg-_ghdum&feature=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=sfrl2oqwsok&feature=youtu.be
http://www.researchgate.net/profile/muresanu_cristian/
http://www.researchgate.net/topic/cancer_biology/post/can_meditation_combat_onset_of_malignancy

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

If you liked the articole leave a comment here. Your feedback is highly appreciated !