Este un
extrem de important promotor al muzicii electronice în Transilvania, dar şi la nivel naţional. A fost întotdeauna atras şi fermecat de legendele acestui
gen din acele vremuri, înă a deprins cu
adevărat gustul muzicii electronice în perioada când locuia în
Germania, în anii '90. A fost influenţat în
formarea gusturilor sale muzicale de nume mari precum Jeff Mills, Sven Väth,
Laurent Garnier, Carl Cox, Prodigy sau Underworld. Nu a stat foarte mult pe
gânduri, iar din anul 1993 a debutat ca dj şi producător, cu un grup muzical numit 4 Me Double, în care mai activau Pytone
şi Mihai Sorohan.
“Aveam o trupă de metal care s-a
destrămat şi <pe rol> era un dosar de sponsorizări la Fundaţia Soros.
După ce s-a destrămat formaţia, Dan (aka Horace Dan D) şi Portik Istvan (aka
Pytone), care aveau un proiect deja, m-au întrebat dacă vreau să particip. Eu
eram <ăla cu şcoala de muzică> :).
M-am "băgat" în proiect pentru că ceea ce făceau ei era
ceva original şi nu prea se făcea la noi. Le-am zis de dosar, am căzut de acord
să folosim dosarul pentru proiectul lor, au mai pus ei documente şi am luat
sponsorizarea. Ne-am dus la studioul Taurus unde lucra Sandi Deac (care la
scurt timp a plecat şi şi-a făcut propriul studio, Digital Dark Vision) şi Laco
Jimi (din Nightlosers). Am tras un demo de 3 piese şi le-am pus la radio (Radio
Uni+... ce vremuri). După ceva vreme aveam vreo 11 piese şi Dan a rezolvat să
le tragem la Glas Transilvan. Nu a ieşit cum vroiam dar a fost un început.
Mai
târziu ei au pus de Skills Records şi au organizat party-urile DeLaHoya. Eu
între timp am luat-o pe jazz, rock, m-am angajat la Filarmonică în Targu Mureş
şi nu prea am mai putut ţine legătura.” (Mihai Sorohan)
În ce priveşte tehnica folosită, instrumentele
hardware împreună cu programele Buzz şi Reason au fost primele tool-uri cu care a lucrat, iar în prezent
Cubase, Logic şi MAC-ul sunt indispensabile.
“Încă din ’89 mi-a plăcut să ascult muzica lui Jean Michel Jarre, iar începand cu 1990, locuind
în Germania, am avut un contact tot mai mare cu muzica electronică. M-au fermecat posibilităţile
infinite de creare a acestei muzici, faptul că pe muzică electronică nu eşti constrâns de nişte versuri, de multe ori infantile şi poţi să-ţi dai frâu liber imaginaţiei. De asemenea, combinaţia muzică-visual te transpune într-o altă lume. Şi dacă tot dădeam exemplu cu muzică, aş putea face o analogie cu un roman.
Atunci când citeşti o carte, îţi faci scenariul şi regia ta
prin ceea ce-ţi imaginezi. Atunci când vizionezi
un film, vizionezi ceea ce şi-au
imaginat scenaristul şi
regizorul. Aşa e şi cu muzica electronică şi cea comercială, sau cu
multe versuri.” (Horace Dan D)
A avut un aport uriaş pentru pionieratul muzicii
electronice româneşti. A realizat prima emisiune radio de acest gen
din Ardeal, numită "Techno Vibe", în anul
1995, la Radio Sonic Cluj. Mai departe
a continuat colaborările cu lumea radiodifuziunii, fiind prezent între anii
1997-1998 la Uniplus Radio Cluj, unde a realizat emisiunea "Rave
Vision". Mai departe, până în 2001
a emis în cadrul Impuls Radio Cluj emisiunea “Club Ibiza”, unde a realizat
pentru prima dată în România un mix live pe
turntables. În anii ce au urmat s-a mai
găsit ca realizator al emisiunii „The Grooves”, împreună cu DJ Phaedra, la CD Radio Cluj-Napoca în perioada 2003-2004 .
A contribuit tot în anul 1995 la
prima petrecere oficială din
Transilvania, “Rave Time”, care a avut loc în Student Club, party-uri care au
continuat până în anul 1998. Clubul clujean
Student a fost locul în care a debutat defapt în cariera sa de dj şi în care a rămas rezident
până în anul 1996.
Este fondatorul Cluj Raving Society
în anul 1996, cea mai importanta asociaţie
transilvăneană, care reuneşte numeroşi dj şi producători din această regiune. Prin
intermediul acesteia a organizat festivale precum CRS Mega Rave (din anul 1999
devine Transilvanian Summit), Ravers Unite (1996-1998, în clubul Bianco e
Nero), DJ’s Gathering (2001-2002, în Bianco e Nero, apoi între 2002-2005 la
Flash), Free Zone House Party, X-Plosive Nights.
CRS Mega Rave (We're Just Born) a fost
prima petrecere organizata de Cluj Raving Society, in clubul Hully Gully.
În anul 1997 a fost organizat
evenimentul Rave Family Open Air, care din a treia ediţie s-a transformat în Delahoya, care este în prezent cel mai vechi
festival de muzică electronică din România. Denumirea este inspirată de numele pădurii de
la marginea Clujului, Hoia, unde se desfăşurau
primele ediţii.
Horaţiu a fost martor la numeroase alte petreceri de
pionierat pentru Cluj şi Ardeal,
precum Rave Night (1997, Hully Gully / Bianco & Nero), Hard Times Techno
Party (1998, Melody Club), Mythos Techno Party (1998), Millenium Sound Rave
Party (2000, primul party organizat de CRS în afara judeţului Cluj, în discoteca Gallaxy din Deva).
Astfel, Horace Dan D este pionierul muzicii electronice şi în
special a techno-ului în Transilvania, gen care l-a promovat puternic
organizând numeroase petreceri şi festivale "rave".
“În general, chiar dacă-mi plac multe ramuri ale muzicii electronice, am fost şi voi rămâne
dedicat muzicii techno prin multiplele sale substiluri. Muzica techno a fost şi este cea care-mi pune sângele în mişcare” (Horace Dan D)
S-a implicat şi in mod direct în producţia muzicală prin
casa de discuri Skills Records, pe care a fondat-o în anul 1997 si unde au fost
lansate o serie de compilaţii
aniversare ale festivalului Delahoya.
Toată
această mare familie gravitandă în jurul CRS, Delahoya şi Skills cuprinde foarte mulţi artişti autohtoni valoroşi precum
ALCA, Allexandru DM, Alex Maresh, Alien Pimp, Atma, B-Noise, Das Komitee, DJ
Bela, DJ Darius, D-Fact, D-Laid, Dualtrx, Egal 3, Emil Lassaria, Filipash,
Haute Culture, Hoyaa, Horace Dan D, ICS, Jasc, Jay Bliss, Junkyard,
Lektronikumuz / Jaguar, Mesmer, Mihai Popoviciu, Pytone / Minimus, OK Corral,
Robbie Jay, R-tur, Toxica, Vania & Midy şi mulţi alţii.
Egal 3 au fost prezenţi pe
compilaţia aniversară a anului 2010 din cadrul festivalului Delahoya. Iată ce
spune Sorin Răstoacă despre această experienţă, cel cărui îi revine această
titulatură după despărţirea trio-ului:
“A fost un lucru frumos, o piesă simplă, dar cu un feeling specific
stilului pe care îl abordez. Mă bucură faptul că am avut ocazia de a lucra cu
Skills Records, ei fiind prima casă de discuri care au scos muzica mea pe piaţa
muzicală. Am beneficiat pe baza aceste piese şi compilaţii de un feedback
foarte bun de la mulţi artişti, dar în special de la Richie Hawtin. Richie a
pus piesa la închiderea clubului Kristal acum 2-3 ani şi a avut-o în top 15
pentru 1 an întreg. A fost o experienţă unică şi pot spune că m-a ajutat să
vreau mai mult din muzică în anii care au urmat. Am început să scot mai puţină
muzică sub format digital şi mai multă pe placă, fiind o piesă de rezistenţă
pentru un artist. Urmez să scot în acest an 3 plăci noi la labeluri străine cum
ar fi Brouqade şi We are Records (Germany)” (Sorin Răstoacă)
La Skills au mai fost lansate de
asemenea în perioada 1999 două compilaţii rămase clasice, numite "Rave
Family - The Sound Of Nature". Pe acestea, pe lângă DJ Aura au fost prezentate în special proiectele lui Horaţiu şi vechiul său colaborator, Istvan:
Cybernetica, D & J Underground, Horace Dan D, Pytone, Rave Family Society.
Un an mai târziu a fost lansată şi
seria "Technodome", pe care au semnat Cybernetica, DJ Noname,
DJs Revolution, Horace Dan D, Prana Bindu, Pytone, Qweeza, Sonic Tonic, Todd
Jordaxx.
„Am fost rugat sa
scriu si eu un paragraf despre muzica si sincer nu am avut nici un habar de
unde sa incep. Asta pentru ca muzica in sine e un fenomen foarte complex si
extrem de simplu in acelasi timp, un fenomen pe care poti sa incerci sa il
pictezi zile in sir sau pe care il poti descrie in acelasi timp printr-un singur
cuvant, iar muzica electronica cu siguranta te duce de la o extrema la alta...
Ca sa incep cu inceputul, calatoria mea in muzica a inceput pe cand eram foarte tanar, ajungand pe
meleagurile muzicii electronice undeva prin 2007. Pe Horace il stiam de multa
vreme, el fiind cel care m-a ajutat sa fac primii pasi in industrie. Cu
ajutorul lui mi-am achizitionat prima pereche de turntable-uri, urmate
bineinteles de o suita de placi – iar de acolo practic a inceput totul pentru
mine. De atunci am avut ocazia sa fac parte din mai multe proiecte, unele mai
mari si altele mai mici, incluzand aici de exemplu colaborarile cu CRS, Skills
Records, Raum Club sau mai recent colaborarea cu Boiler Club.
Insa cea ce vreau sa spun, e ca dincolo de asta, dincolo de tot, ramane
intotdeauna muzica. Ea e cea cu adevarat importanta, ea e cea care ne umple
sufletele si ne infrumuseteaza viata, fara ea am fi pierduti. Muzica buna, cea
care ne misca, cea care ne ridica, cea care ne tine acolo toata noaptea. Muzica
de calitate, muzica adevarata... Doar ea este cu adevarat nemuritoare.” (Just
D’light)
Horaţiu Dan Dumitraş a pus bazele unor proiecte
precum Tech On (1998, cu Portik Istvan) şi D &
J Underground (1999, cu Todd Jordax). Prana Bindu, Minddigger şi Technical Issue sunt alte trei pseudonime sub care poate fi găsit în formula solo. Alti artişti cu care a mai colaborat de-a lungul vremii sunt Jordaxx, Mihai
Popoviciu şi Roman Kramer.
Alături de vechiul său
colaborator, Pytone, a bifat o prezenţă
discografică şi pe clasicele compilaţii
"Mouse in House" (NRG!A), cu piesa intitulată “Passing Thoughts”, pe ediţia cu numărul cinci
din anul 2002.
De numele lui este legat şi primul turneu desfăşurat în afara graniţelor ţării de către un dj
român. A fost invitat în să mixeze în
Germania, între 7-14 iunie 2003, în cadrul evenimentelor Machinenmuzik Pure
Techno, Prison Club Landau, Illegal Bunker Party. De asemenea şi în Polonia, tot în
acelaşi an, 14-16 august, cu ocazia evenimentului Acid Rain Tour Festiwal.
Acest turneu a inclus şi o
prezenţa inedită, live, în emisiunea marelui Chris Liebing.
Una dintre cele mai mari performanţe ale sale în postura de dj este participarea la Mayday Budapest,
în faţa a 12000 oameni şi la cele două ediţii Street Parade Zurich, unde au participat aproximativ un milion
de oameni.
La toate superlativele şi contribuţiile enumerate
mai sus se adaugă funcţia de conducere în cadrul editurii clujene Digital Data, ceea ce
face din Horaţiu Dan Dumitraş un
excelent manager, cu studii în acest domeniu (masterand şi doctor), cadru universitar,
toate acestea reflectându-se în strălucita carieră pe plan muzical. Tot în
domeniul publicistic a mai colaborat ca redactor pentru revista Popcorn.
Astfel, Horaţiu va rămâne unul
dintre pionierii muzicii electronice în România, care prin seriozitate, profesionalism, perseverenţă şi multă muncă a reuşit să cladească o scenă solidă în
Transilvania.
“Sunt foarte mulţi artişti valoroşi în ţară, dar n-am să-i menţionez pe cei care sunt pe val acum, ci câţiva care sunt mai discreţi dar care
sunt valoroşi: Lektronikumuz, Voy Larkin, Andy
More House, iar într-un val doi ar fi Sebo, ALCA, Filipash, Darius.
Toţi cei menţionaţi au pus umărul la
crearea scenei româneşti de acum,
au pus umărul când era greu să faci un party, când era greu să-ţi procuri vinyluri, când mixai sau
făceai muzică doar din pasiune. E o diferenţă
considerabilă faţă de ceea ce este acum. Artişti valoroşi şi căutaţi avem, stăm bine la capitolul acesta.
La capitolul cluburi specializate
situaţia e aproape tragică. Sincer, în afara de Midi, Kristal, Martin, La Mania şi XS, nu prea m-aş înghesui să mixez în alt club din ţară. Sper sa nu omit vreun club care merită amintit. Au existat mai multe cluburi specializate în mai multe oraşe din ţară însă acestea fie s-au desfinţat, fie s-au reprofilat pe muzică comercială sau
semi-comercială. Oricum, mulţi patroni de cluburi au fost şi unii
dintre ei sunt şi în prezent nişte diletanţi.
Cluburile care le-am menţionat
beneficiază de un management profesionist şi au tot respectul meu.
Şi dacă tot am pus degetul pe rană, să mai pun pe una. În ceea ce priveşte valurile noi de djs e trist că în ziua de azi orice copil ce-şi cumpără un laptop şi hackuieşte sau îşi cumpără Traktor, se ţine dj. Mulţi dintre ei
nu ştiu nici să facă un beatmatch folosind dj sync-ul.
Aceştia ar putea să nici nu-şi mai caute
un pseudonim ci să-şi spună direct fiecare dj sync! Iar
muzical, sincer, sunt dezamăgit de
trendul actual. Se produce muzică la
kilogram, multe piese fiind fie extraordinar de plictisitoare, fie sunt create
prin lipirea loop-urilor găsite pe
net. Există multă impostură şi în această muzică!” (Horace Dan D)
Mai departe aş dori să continui şi pe alte subiecte discutate
alături de Horaţiu Dan Dumitraş în cadrul unui interviu realizat cu acesta
pentru ElectroBlog Ro.
ElectroBlog Ro: Salutări Horaţiu!
Horace Dan D: Salut!
EBRo: De mai bine de 18 ani ţi steagul sus în Ardeal, fiind un promotor important al muzicii electronice romaneşti înca de la începuturile ei. Haide să ne întoarcem în timp şi să ne povesteşti cum a început totul. Când şi în ce împrejurari ai descoperit muzica electronică, în postura de ascultător ?
HDD: Muzica electronică clasică am descoperit-o prin Jean Michel Jarre şi Kraftwerk prin ’89. A fost ceva interesant, altceva decât muzica uşoară care era ascultată atunci. Apoi, odată cu şederea mea în Germania (’89-’90) am descoperit şi muzica electronică de dans prin Westbam şi echipa Love Parade din Berlin.
EBRo: În ce moment ai trecut de la receptor la emiţător şi te-ai gandit că trebuie să faci asta, că vrei să faci o carieră din muzică ?
HDD: Era în 1993, când am înfiinţat cu câţiva prieteni o formaţie (4 Me Double), cu care am lansat 2 single-uri şi apoi un album. Tot atunci am început să mixez la private party-uri pentru că nu mai suportam muzica pusă în discoteci şi la chefuri (cum se numeau party-urile atunci). Am observat că, practic cântam în faţa unui public neformat pe muzica electronică, ceea ce a făcut ca în anul 1995 să-mi zic că cineva trebuie să organizeze party-uri specializate în cluburi şi de asemenea să mixeze muzica respectivă în cadrul acestora. Nefiind altcineva dispus să fie dj şi fiindcă eu aveam deja colecţia cea mai consistentă de muzică electronică, plus party-urile private ca experienţă, am ajuns în postura de dj la party-urile Rave Time din Student Club. Apoi, cu timpul mi-am dat seama că pot ajunge chiar departe în acest domeniu.
EBRo: Ce alţi oameni mai existau în Ardeal sau dincolo de munţi care sa încerce primele "zvacniri" ?
HDD: Eram desigur mai puţini şi totuşi nu chiar foarte puţini. Erau mulţi care urmăreau postul Viva sau care aveau rude/prieteni în Germania şi astfel aveau un oarecare contact cu muzica electronică. Aceşti oameni erau foarte entuziaşti, foarte avizi de muzică electronică şi chiar fanatici în promovarea ei. Desigur că restul populaţiei ne privea ca pe ceva ciudat fără sens, ca pe o modă extravagantă. Fie nu ştiau că există o astfel de muzică, fie erau agasaţi de o altă armonie muzicală cu sunete care le răsturnau orice percepţie muzicală la acel moment. În încercările de promovare a muzicii electronice am fost sprijinit foarte mult de colegii de formaţie Istvan Portik (Pytone) şi Mihai Sorohan, de toţi membrii ASC Cluj Raving Society, de iubitorii de muzică electronică şi de câteva persoane din afara fenomenului, dar care au fost persoane deschise la minte şi ne-au sprijinit cum au putut.
EBRo: Cu cine ai mai colaborat în incercările tale de promovare a muzicii electronice şi in cum a fost această experienţă ?
HDD: Cum spuneam, cu colegii de formaţie, cu membrii Cluj Raving Society, cu câţiva djs care au apărut aproximativ în aceeaşi perioadă sau cu puţin după ce am început party-urile, precum: Seba 1394, Du Base, mai apoi Snow, Rancha, etc. Pe lângă Rave Time-ul din Student Club au existat emisiunile radio care le-am realizat, apoi festivalurile CRS Mega Rave (care ulterior a devenit Transylvanian Summit), Rave Family Open Air (devenit ulterior Delahoya), seria de evenimente DJs Gathering, etc. Au fost desigur foarte mulţi ani de party-uri săptămânale (raveoteci şi technoteci cum le ziceau mulţi atunci), înfiinţarea Skills Rec, apariţia altor djs talentaţi, etc.
EBRo: Ai adus prima emisiune radio de gen din Ardeal. Care era atmosfera din spatele acestui post, ce oameni se aflau în echipa de emisie şi cum era primită de ascultatori "Techno Vibe" ?
HDD: A fost o “nebunie” din partea tuturor (echipa Sonic Radio în frunte cu Marius Aciu în calitate de director de programe şi Cătălin Berindean), să încredinţeze unui băiat fără experienţă radio o emisiune pe o astfel de nişă muzicală. Însă suportul lor a fost răsplătit. În mai puţin de un an de existenţă a acesteia, ne-am clasat cu emisiunea Techno Vibe pe locul 4 în topul preferinţelor ascultătorilor Radio Sonic, într-un top care conţinea inclusiv emisiuni de talk show, politice, muzică, etc, adică emisiuni cu audienţă consistentă. Primeam săptămânal zeci de scrisori, eram căutaţi de fani la sediul Radio Sonic, ne urmau la party-urile la care mixam. Era foarte mult entuziasm, interes, fanatism la toţi iubitorii muzicii electronice din acea perioadă. E o stare care lipseşte în ziua de azi la generaţiile noi.
EBRo: După Radio Sonic au urmat Uniplus şi Impuls şi ai dobândit o experienţă largă în acest domeniu. Ce însemnau eforturile emiterii unor astfel de emisiuni într-o media destul de saracă şi reticentă faţă de fenomenul electro ?
HDD: N-a fost uşor pentru că succesul atrage desigur şi invidia, mai ales din partea unor colegi de radio care aveau impresia că dacă ne luau intervalul nostru orar de emisie, ne iau şi audienţa. N-au înţeles că ori de câte ori mutau emisiunea, se mutau şi ascultătorii, deşi au fost şi intervale orare date în batjocură. Cert e că acei colegi au rămas anonimi şi azi, iar noi am realizat ceva până în prezent. Din punctul de vedere al realizării emisiunilor, a fost un efort destul de mare, pentru că trebuia să procur muzica din străinatate (Germania, UK şi Ungaria), emisiunea nefiind una în care laşi un set de o oră şi vorbeşti doar la început şi sfârşit, ci una cu prezentare de artişti (scurte biografii), de evenimente, piese noi, top, etc (practic o emisiune educativă). Trebuia pregatită dinainte şi era vorba şi de o investiţie personală. Dar când există pasiune, eforturile şi banii nu mai contează.
EBRo: Ai fost iniţiatorul şi organizatorul a numeroase petreceri şi festivale clujene de pionierat în Ardeal, dar şi la nivel naţional. Care a fost atmosfera de la primele petreceri şi cum a evoluat de-a lungul anilor primirea publicului ?
HDD: În primul rând a fost greu să creăm ceva de la zero într-un mediu reticent (ca să nu zic parţial ostil), dar cred că fanatismul susţinerii cauzei ne-a ajutat să ducem la bun sfârşit toate proiectele. Atmosfera primilor ani de festivale şi party-uri nu cred că va mai fi egalată cândva. Era un entuziasm incredibil! O bucurie enormă a tuturor faţă de muzica care o puneau djii indiferent de locaţie, de sonorizare, de cât de perfect sau nu mixau dj-ii. Nu erau mofturile şi criticile de azi. Astăzi sunt unii care în loc să iasă să se distreze parcă ies doar să critice, crezând astfel că-şi dovedesc superioritatea neremarcată până atunci. Evenimentele au crescut brusc şi s-au stabilizat undeva unde era maximul posibil la anul respectiv. Acestea fiind evenimente care au promovat cu adevarat muzica electronică underground, era evident că nu se vor adresa publicului larg, care ori nu e capabil să o înţeleagă, ori se teme de aceasta, ori de fapt percep muzica drept un accesoriu al clubului, ei fiind de fapt prezenţi cu alte scopuri în locaţia respectivă. Poate că apariţia unor noi concepte de evenimente şi a unor noi derivate muzicale mai dinamice, ar putea revigora puţin atmosfera de acum. Nu spun că nu exista party-uri reuşite, însă acestea sunt de obicei cele la care mixează câţiva djs care chiar ştiu cum să arunce în aer un public.
EBRo: Descrie te rog activităţile tale extramuzicale.
HDD: Este vorba de Editura şi Tipografia Digital Data, înfiinţată de tatăl meu, care din păcate ne-a părăsit acum un an şi jumătate. Trebuie să spun că tata m-a sprijinit permanent în activitatea mea muzicală şi organizatorică, fiind chiar prezent la fiecare ediţie Delahoya! A fost unul dintre oamenii care în ciuda vârstei avea mintea deschisă spre nou şi frumos). Firma o conduc atât în partea editorială cât şi cea tipografică. Practic edităm, publicăm şi tipărim cărţi, albume, etc şi tipărim tot ce poate fi tipărit în limita formatului nostru. În ceea ce priveşte activitatea universitară, după absolvirea Facultăţii de Telecomunicaţii din cadrul Universităţii Tehnice Cluj-Napoca, am absolvit Şcoala Academică Postuniversitară, profilul management, iar recent am obţinut Doctoratul în management. Probabil că sunt printre puţinii doctori care au ca pasiune dj-ingul, sau dacă e s-o privim invers: dintre putinii djs care sunt şi doctori. :D
EBRo: Eşti strâns legat de vest, unde ai fost plecat o perioadă şi unde te-ai bucurat de multă apreciere. Ce ai găsit diferit acolo faţa de România, ce ai încercat să implementezi de acolo aici şi care au fost rezultatele ?
HDD: Da, de fapt în timpul şederii mele în Germania m-a prins definitiv muzica electronică. Apoi, începând din 2003 am început să fiu invitat la party-uri din multe ţări europene, câteva evenimente rămânând ca repere importante în cariera mea muzicală (Street Parade Zurich 2004 & 2006, Mayday 2005, live-mixul din emisiunea lui Chris Liebing & Pauli Steinbach, etc) şi dacă la început am fost primit cu reticenţă, venind dintr-o ţară ca România, după ce m-au ascultat şi-au schimbat atitudinea. Desigur că aceste prezenţe live au fost urmate de multe altele, majoritatea dintre ele constintuidu-se în amintiri foarte frumoase. Pot să spun că în vest lumea e mai puţin încrâncenată, mai politicoasă, mai prietenoasă (chiar dacă unii sunt prietenoşi din politeţe), mai deschisă. Ceea ce am încercat să transpun aici a fost idea de profesionalism atât ca dj cât şi ca organizator sau label manager. Nu a fost uşor pentru că nu aveam nici eu nici colaboratorii mei vreun background în acest sens. Pot să spun că dj-ii care au lucrat cu mine/noi sunt toţi foarte buni profesional şi serioşi, iar din punct de vedere organizatoric am reuşit să ridicăm calitatea evenimentelor la nivelul celor de afară.
EBRo: Cluj Raving Society, Delahoya şi Skills Records sunt doar câteva dintre brandurile conectate de numele tău. Ce planuri de viitor ai cu acestea ?
HDD: CRS e în continuare unul dintre organizatorii Delahoya şi va rămâne un simbol al existenţei muzicii electronice în Transilvania şi în special în Cluj. Împreună cu mai tinerii mei colegi vom încerca să punem pe picioare câteva proiecte culturale noi. Voi reveni cu amănunte când vor începe să se cristalizeze. Delahoya va continua colaborarea cu Club Midi, va continua cea cu Peninsula şi e foarte posibil că va începe o altă colaborare cu Sunrise/Sunwaves. În concluzie, Delahoya se va dezvolta, chiar dacă abia am ieşit din criză şi lumea are mari dificultăţi financiare. Skills Records şi-a îmbunătăţit de scurt timp masteringul (deci şi calitatea pieselor), va beneficia în foarte scurt timp de un site portal încluzand noul Skills Podcast şi pregăteşte o serie de release-uri pe vinyl, pe lânga cele în format digital.
EBRo: Dar pe plan muzical, ca dj şi producător, ce ne pregateşti ?
HDD: Ca dj trebuie să recunosc că am devenit mai selectiv în ultimii ani. Nu mai mixez decât în locaţii în care merită să fiu prezent. Poate e şi vorba de lipsă de timp dar şi de faptul că party-urile săptămânale din cluburile mai mici trebuie să le ţină acum dj-ii din generaţiile mai noi. Pe de altă parte îmi place destul de mult să mixez în afara ţării. Văd oraşe şi ţări noi, cunosc lume nouă, am ocazia de a avea experienţe noi. Ca producător lucrez în prezent la câteva piese. Una va fi lansată la Skills, altele e posibil să fie lansate la alte labeluri în Germania.
EBRo: Cum a evoluat stilul abordat de tine de-a lungul vremii şi dacă ne putem aştepta la o schimbare ?
HDD: Evoluând de atât de mulţi ani pe scena muzicii electronice, stilul meu s-a updatat permanent, având totuşi o coloană vertebrală, care o putem numi “techno”. Acesta a cunoscut influenţe şi s-a prezentat de-a lungul anilor sub diferite forme, de la techno-ul clasic la cel minimalist sau dub, însă a păstrat permanent esenţa de bază a techno-ului. Întotdeauna veţi auzi ceva nou în seturile mele şi întotdeauna veţi găsi şi influente mai vechi, chiar dacă într-o altă formă decât cea originală. Puteţi fi siguri şi de încă un lucru: nu voi mixa niciodată muzică să ne plictisim împreună. Seturile mele au mereu o încărcătură, cu sunete care să le simţiţi nu doar să le auziţi, va fi mereu ceva ce vă va face să vă mişcati. La un party din Germania la care am mixat am primit un t-shirt de la organizatori cu textul: Pure Techno Inside! Mi se potriveşte perfect!
EBRo: Cum stai cu timpul liber şi ce hobby-uri ai ?
HDD: Stau foarte prost cu timpul liber. Aproape că nu am deloc. Dar când am îmi place să fac sport, să merg la un film, să ies într-un club (de obicei în Midi sau ocazional Boiler), să înot, iar iarna să merg la snowboarding.
EBRo: Trasând o linie şi concluzionand, este de lăudat contribuţia ta în cadrul muzicii electronice romaneşti. Care este principiul după care te-ai ghidat în viaţă şi reţeta succesului ?
HDD: Incă de mic mi-am zis că vreau să fac ceva ce să ramână în urma mea. Ce anume, nu ştiam atunci. Am zis că nu pot doar să exist pe Pământ. Am făcut ceva până în prezent şi sper să mai pot face multe în viitor şi nu doar pentru muzica electronică. E foarte important să faci ceea ce faci cu pasiune şi implicare. În momentul în care mă implic într-un proiect ştiu că mă voi implica până la capăt, iar dacâ ceea ce faci, faci cu profesionalism şi perseverenţă, nu cred că nu poţi să ai parte de succes. Pe scurt, reţeta ar fi: profesionalism, pasiune, seriozitate, perseverenţă şi optimism.
EBRo: Care a fost momentul cel mai plăcut din cariera ta ?
HDD: Au fost desigur mai multe. Dintre acestea aş considera ca puncte culminante: ca dj au fost aprecierile de care m-am bucurat la Street Parade, Mayday şi în multe cluburi din Europa, iar ca organizator Diploma de Excelenţă din cadrul galei “Premiile Media de Excelenţă” din Transilvania, primită pentru cei 15 ani de organizare a festivalului Delahoya.
EBRo: Îţi mulţumesc că ţi-ai făcut timp să răspunzi şi îţi urez toate cele bune !
HDD: Cu plăcere şi mult succes în continuare cu ElectroBlog Ro, o iniţiativă de calitate !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
If you liked the articole leave a comment here. Your feedback is highly appreciated !