Firedrill este un arădean pe nume Tokay Alex, care a lansat în perioada Atomicului un
video foarte interesant pentru o piesă creată în anul 1997, numită "Q
Cumber". S-a remarcat în cadrul concursului de descoperire a talentelor
organizat de emisiunea postului amintit, Klub Bizzare, iar videoclipul a fost
premiul obţinut în urma clasării pe locul întâi. Stilul adoptat de acesta este în mare parte
orientat spre drum and bass, dus într-o zonă mai ambientală.
A început să
experimenteze acest gen încă de prin
preajma anului 1995, atunci când a început să se “joace” alături de
fratele său, Zumi aka Xoom, pe clasicele
programe, trackerele.
“Totul a început cu fratele meu care a dus din America un program de
muzică, Screen Tracker 3.2 Freeware din
1989, pe 12 dischete, dintre care pe una era programul şi pe restul sample-uri. Am început să-l folosesc pentru a produce muzică în 1995, împreuna cu fratele meu, Xoom (Zumi), care a jucat un mare
rol în a-mi forma gusturile muzicale timpurii. Programul rula pe un IBM DX4,
100 mhz (486) cu 8 mega de rami. Piesa câştigătoare a concursului Klub Bizzare, Q-cumber (1997) a fost scrisă pe acest program. Screen Tracker a devenit la un moment dat Impulse
Tracker, la care se putea folosi mouse-ul. Pe vremea aceea ascultam cu precădere Underworld, Daft Punk, Photek, Gus Gus, Josh Wink, Ken Ishi. În
urma concursului am ajuns la Bucureşti, unde
l-am cunoscut şi pe Marika (Fire In Water), tot
locul întâi la acelaşi concurs
Klub Bizzar, de la care fratele meu a achiziţionat un Roland MC-303, primul hardware.” (Firedrill)
Cei doi s-au implicat puternic în scena muzicală aradeană. Au pus
bazele în anul 2000 primului club de muzică electronică
underground din acest oraş, numit
Testing Underground Beats.
“TUB-ul mi-a permis să
experimentez cu muzica şi m-a
ajutat să intru în profunzimile structurii
muzicii electronice. Clubul a avut o viaţă scurtă, de doar trei ani. La inagurare, în 17 noiembrie 2000, i-am chemat
pe Şuie Paparude, iar în deschidere am
pus pentru prima oara muzică în faţa unui public „necunoscut”.
Am achiziţionat şi o claviatură midi, cu
ajutorul căreia armoniile au fost mult mai uşor de realizat. A urmat Reason
şi cu el „nebunia”, din cauza
conceptului hardware. Reason imita un rack în care poţi lega virtual tot felul de generatoare de sunet, sampler-uri, drum
machine, efecte la un mixer. Datorită acestui
program am început să cumpăr tot felul de hardware şi am
plonjat adânc în lumea midi, unde înot şi azi cu
ajutorul Ableton-ului. Mi-am amenajat un studio în pivniţă, realizat cu grijă (ma refer
la acustica încăperii). Din păcate acesta este şi motivul
care mă încetineşte la finalizarea sutelor de piese începute, mă refer la posibilităţiile
„nelimitate” pe care le-am dobândit cu ajutorul studioului. Cu alte cuvinte
sunt pierdut! Experienţa şi cunoştinţele le-am dobândit singur în acest domeniu. Nu am găsit pe nimeni să fie atât
de entuziasmat de lumea midi/hardware (mai ales în Arad).” (Firedrill)
Acum
Firedrill activează alături de
proiectul The Much Betters, cu Guţi aka
Goodies şi Vitzi, ce abordează de asemenea dnb, într-o manieră live.
“Totul a inceput prin 1993, in
prima zi de liceu, cand am avut un plan sa intreb colegii de clasa, daca are
cine consola Sega , deoarece eram mare fan Nintendo NES si SNES (era foarte greu de gasit asa ceva pe
acele vremuri). Un tip a raspuns ca are, am propus sa facem schimb ca un
prieten de-al meu are Nintendo si vrem sa incercam si concurenta. Am fost
invitat la el acasa in acea zi dupa scoala. Asa l-am cunoscut pe Alex si de
atunci suntem cei mai buni preteni.
In
scurt timp l-am cunoscut si pe Zumi, fratele mai mare lui Alex. Noi eram prea
mici pentru a fi la aceslasi nivel cu Zumi, el fiind din alta generatie, dar
este important sa il mentionez si pe el deoarece este fondatorul The Much
Betters, inclusiv numele a fost ideea lui.
Au
trecut vreo 2 ani, timp in care eu am fost influentat de acesti 2 baieti din
punct de vedere muzical in acele vremuri. Nu uit nici odata ca Alex avea 63 de
CD-uri originale pe atunci, nici nu am prins vreun CD in mana la acea vreme.
Erau CD-uri cu Depeche Mode, U2, NIN, Nighez Ebb, Krafwerk, The Cult, REM, Etc.
Am
inceput sa punem muzica prin baruri, reteta veche, de pe DECK-uri cu casete,
CD- player, normal, cu un singur CD. Totul s-a intamplat pe o terasa in Arad la
renumitul Strand Neptun. Doi sarbi au deschis terasa si cumva ne-am cunoscut cu
ei, au vazut ca hobbyul nostru e muzica si ne-au lasat sa punem muzicile
noastre pe terasa. Lumea a inceput sa tot vina si sa vina. Dupa care Alex a
vorbit cu Tihi, unul dintre patroni si a propus sa cumpere un mixer cu 2 canale
Gemini, ceea ce s-a si intamplat. Asta prin ‘96-‘97 aproximativ. Un mixer cu 2
canale, 2 deckeuri cu casete si un CD player. Vremuri bune au fost, atunci am
inceput fara sa ne dam seama sa dezvoltam ceva in Arad, am promovat muzici de
calitate foarte buna, de pe casete contra facute, CD-uri originale si tot ce
s-a putut.
La
scurt timp a iesit piesa Popclap, prima piesa mai reusita. Dupa scurt timp Alex
a conceput piesa Firedril - Q Cumber. Eu intre timp am ajuns in armata, asta a
fost in 24 Februarie 1999 la Timisoara. Stiam ca va fi difuzat videoclipul lui
Alex la Atomic, am rugat un soldat de acolo care avea chei in biroul
capitanului unde era televizor si color, lux. Intr-o seara cand nu era
capitanul acolo, dormea acasa, am intrat si am savurat emisiunea Klub Bizarre si
videoclipul difuzat, ce sa zic, a fost o insula a fericirii pentru 1 ora.”
(Vitzi)
Aceştia au realizat în anul 2009 un
album cu şapte piese, pe care s-a putut găsi o colaborare cu Mara. Ca şi
colaboratori s-au mai găsit Fly,
Bobo, Bogdan şi Ron.
Salutare, vezi ca in poza cu trupa , este Blanoz .
RăspundețiȘtergereVitzi
mersi de atentionare Vitzi :)
RăspundețiȘtergereSal again, sunt vitzi, la mine apare poza lui gutzi, colegul din formatie trebuie doar inversate,
RăspundețiȘtergerePe ultima sunt eu si penultima e gutzi
RăspundețiȘtergere