miercuri, 21 decembrie 2011

Biografii/Discografii: The Much Betters





            Firedrill este un arădean pe nume Tokay Alex, care a lansat în perioada Atomicului un video foarte interesant pentru o piesă creată în anul 1997, numită "Q Cumber". S-a remarcat în cadrul concursului de descoperire a talentelor organizat de emisiunea postului amintit, Klub Bizzare, iar videoclipul a fost premiul obţinut în urma clasării pe locul întâi. Stilul adoptat de acesta este în mare parte orientat spre drum and bass, dus într-o zonă mai ambientală.

A început să experimenteze acest gen încă de prin preajma anului 1995, atunci când a început să se “joace” alături de fratele său, Zumi aka Xoom, pe clasicele programe, trackerele.



“Totul a început cu fratele meu care a dus din America un program de muzică, Screen Tracker 3.2 Freeware din 1989, pe 12 dischete, dintre care pe una era programul şi pe restul sample-uri. Am început să-l folosesc pentru a produce muzică în 1995, împreuna cu fratele meu, Xoom (Zumi), care a jucat un mare rol în a-mi forma gusturile muzicale timpurii. Programul rula pe un IBM DX4, 100 mhz (486) cu 8 mega de rami. Piesa câştigătoare a concursului Klub Bizzare, Q-cumber (1997) a fost scrisă pe acest program. Screen Tracker a devenit la un moment dat Impulse Tracker, la care se putea folosi mouse-ul. Pe vremea aceea ascultam cu precădere Underworld, Daft Punk, Photek, Gus Gus, Josh Wink, Ken Ishi. În urma concursului am ajuns la Bucureşti, unde l-am cunoscut şi pe Marika (Fire In Water), tot locul întâi la acelaşi concurs Klub Bizzar, de la care fratele meu a achiziţionat un Roland MC-303, primul hardware.”  (Firedrill)



Cei doi s-au implicat puternic în scena muzicală aradeană. Au pus bazele în anul 2000 primului club de muzică electronică underground din acest oraş, numit Testing Underground Beats.



“TUB-ul mi-a permis să experimentez cu muzica şi m-a ajutat să intru în profunzimile structurii muzicii electronice. Clubul a avut o viaţă scurtă, de doar trei ani. La inagurare, în 17 noiembrie 2000, i-am chemat pe Şuie Paparude, iar în deschidere am pus pentru prima oara muzică în faţa unui public „necunoscut”.

Am achiziţionat şi o claviatură midi, cu ajutorul căreia armoniile au fost mult mai uşor de realizat.  A urmat Reason şi cu el „nebunia”, din cauza conceptului hardware. Reason imita un rack în care poţi lega virtual tot felul de generatoare de sunet, sampler-uri, drum machine, efecte la un mixer. Datorită acestui program am început să cumpăr tot felul de hardware şi am plonjat adânc în lumea midi, unde înot şi azi cu ajutorul Ableton-ului. Mi-am amenajat un studio în pivniţă, realizat cu grijă (ma refer la acustica încăperii). Din păcate acesta este şi motivul care mă încetineşte la finalizarea sutelor de piese începute, mă refer la posibilităţiile „nelimitate” pe care le-am dobândit cu ajutorul studioului. Cu alte cuvinte sunt pierdut! Experienţa şi cunoştinţele le-am dobândit singur în acest domeniu. Nu am găsit pe nimeni să fie atât de entuziasmat de lumea midi/hardware (mai ales în Arad).”  (Firedrill)


     
            Acum Firedrill activează alături de proiectul The Much Betters, cu Guţi aka Goodies şi Vitzi, ce abordează de asemenea dnb, într-o manieră live.



            “Totul a inceput prin 1993, in prima zi de liceu, cand am avut un plan sa intreb colegii de clasa, daca are cine consola Sega , deoarece eram mare fan Nintendo NES si  SNES (era foarte greu de gasit asa ceva pe acele vremuri). Un tip a raspuns ca are, am propus sa facem schimb ca un prieten de-al meu are Nintendo si vrem sa incercam si concurenta. Am fost invitat la el acasa in acea zi dupa scoala. Asa l-am cunoscut pe Alex si de atunci suntem cei mai buni preteni.

            In scurt timp l-am cunoscut si pe Zumi, fratele mai mare lui Alex. Noi eram prea mici pentru a fi la aceslasi nivel cu Zumi, el fiind din alta generatie, dar este important sa il mentionez si pe el deoarece este fondatorul The Much Betters, inclusiv numele a fost ideea lui.

            Au trecut vreo 2 ani, timp in care eu am fost influentat de acesti 2 baieti din punct de vedere muzical in acele vremuri. Nu uit nici odata ca Alex avea 63 de CD-uri originale pe atunci, nici nu am prins vreun CD in mana la acea vreme. Erau CD-uri cu Depeche Mode, U2, NIN, Nighez Ebb, Krafwerk, The Cult, REM, Etc.

            Am inceput sa punem muzica prin baruri, reteta veche, de pe DECK-uri cu casete, CD- player, normal, cu un singur CD. Totul s-a intamplat pe o terasa in Arad la renumitul Strand Neptun. Doi sarbi au deschis terasa si cumva ne-am cunoscut cu ei, au vazut ca hobbyul nostru e muzica si ne-au lasat sa punem muzicile noastre pe terasa. Lumea a inceput sa tot vina si sa vina. Dupa care Alex a vorbit cu Tihi, unul dintre patroni si a propus sa cumpere un mixer cu 2 canale Gemini, ceea ce s-a si intamplat. Asta prin ‘96-‘97 aproximativ. Un mixer cu 2 canale, 2 deckeuri cu casete si un CD player. Vremuri bune au fost, atunci am inceput fara sa ne dam seama sa dezvoltam ceva in Arad, am promovat muzici de calitate foarte buna, de pe casete contra facute, CD-uri originale si tot ce s-a putut.
           La scurt timp a iesit piesa Popclap, prima piesa mai reusita. Dupa scurt timp Alex a conceput piesa Firedril - Q Cumber. Eu intre timp am ajuns in armata, asta a fost in 24 Februarie 1999 la Timisoara. Stiam ca va fi difuzat videoclipul lui Alex la Atomic, am rugat un soldat de acolo care avea chei in biroul capitanului unde era televizor si color, lux. Intr-o seara cand nu era capitanul acolo, dormea acasa, am intrat si am savurat emisiunea Klub Bizarre si videoclipul difuzat, ce sa zic, a fost o insula a fericirii pentru 1 ora.” (Vitzi)


     
Aceştia au realizat în anul 2009 un album cu şapte piese, pe care s-a putut găsi o colaborare cu Mara. Ca şi colaboratori s-au mai găsit Fly, Bobo, Bogdan şi Ron.


            “Zumi si Guţi au realizat multe piese geniale împreună (ex. 3 zile 4 nopţi) într-o bucătărie de bloc unde era instalat un PC. Multe dintre acestea am ajuns să le prelucrăm împreună în studio cu ajutorul lui Vitzi, care încearcă, spre bucuria mea, să înţeleagă nebunia din acea încăpere (mă refer la legături, probleme software/hardware). Şi aşa am ajuns să cântam live la Open Fest pe 30.07 2010, cu ajutorul celor de la Hab-AR (B-Ton), Mara şi Bean. Muzica pe care o compunem o facem din plăcere (hobby), nu încercăm să ajungem în <topuri>. Dacă sunt oameni cărora le place, cu atât mai mare e satisfacţia noastră.” (Firedrill)

 

4 comentarii:

If you liked the articole leave a comment here. Your feedback is highly appreciated !