marți, 5 iulie 2011

Interviu ElectroBlog Ro cu Sneila

     Sneila, sau A.lie.ns, este unul şi acelaşi, Cosmin Constantinescu, monikeruri pe care şi l-a adoptat după despărţirea de MFDN. Pe lângă faptul că cele două nume sunt imaginea în oglindă a celuilalt, A.lie.ns are mai multe semnificaţii: aliens (este subînţeles de unde îşi are originea, aceste ideologii fiind frecvent întâlnite în acele vremuri, care sunt potrivite pentru a sugera ipostaza acestora pe scena muzicală a acelor ani), apoi a lie (o minciună), iar ns (nu avea nici o semnificaţie) şi în cele din urmă alliance (alianţă). Una peste alta ideea era o alianţă cu extratereştii, acoperită de o minciună, cum o descrie Cosmin. 
      Proiectul adopta muzica trance şi goa, fiind printre primii artişti care îndrăzneau să se orienteze spre acest stil muzical la vremea respectivă. 
      A produs două albume de-a lungul timpului, self-released, libere la download: "Implosion" (2000) şi "Species" (2001). Proiectul a fost activ până în anul 2002, an după care Cosmin s-a retras de pe scena muzicală.
      În cele ce urmează vă invit să citiţi un interviu realizat cu Sneila.

ElectroBlog Ro: Salutare Cosmin !
Sneila: Salut.

EBRo: Hai să începem cu câteva date biografice. Prezintă-te te rog celor care nu ştiu despre Sneila şi despre cel aflat în spatele monikerului.
Sneila: Cosmin Constantinescu, 35 ani, Timişoara. Nu pot să spun că mă aflu în spatele Sneila, din moment ce nu mai este un proiect activ. Cred că mai corect ar fi fost să spun, Cosmin C, 26 ani :) .

EBRo: Ai început prin '95 alături de MFDN, printre primele grupuri de muzică electronică din România, cu Ufo, Marius Vladescu şi Liviu Ignat. Cum i-ai cunoscut pe băieţi şi cum aţi hotărât să porniţi acel proiect ?
Sneila: Marius şi Liviu lucrau la un magazine de muzică pe vremea aceea (Rocka Rolla) şi împărţeam aceleaşi gusturi muzicale, industrial (Kmfdm, sursa de inspiraţie pentru numele trupei MFDN, deşi însemna altceva, “muzică facută de noi”, Ministry, etc ). Pe Ufo l-am cunoscut mai încolo prin intermediul lor, la fel, împărtăşind aceleaşi gusturi muzicale.

EBRo: Ce surse de inspiraţie aveaţi în vremurile acelea şi ce aducea fiecare dintre voi în proiect ?
Sneila: Muzica electronică, dar nu cea dance. Nu prea aveam tangenţe cu multe stiluri la acel moment. Trupele care ne-au influenţat sunt: KMFDM, Ministry, Die Krupps, Boese Onkels. Nu erau trupe 100% industrial, dar aducea un iz inspiraţional poate prin lirică, poate prin atitudine. Nu ştiu.

EBRo: Ce aparatură foloseaţi şi cum decurgea o sesiune de creare a unei piese ?
Sneila: Mda.. :) . Pe vremea aceea, o tastatură midi şi un calculator “performant” era suficient pentru a crea un “hit” (nu noi, dar alţii creau hit-uri). Am început cred cu un 386, pe care aveam o placă de sunet de la Creative Labs pe 16biţi, stereo (lol, era important să fie stereo) care a costat cât tot calculatorul şi o clapă midi. Nu scotea sunete, dar foloseam calculatorul pe post de sampler. Primul soft de muzică era un tracker şi se numea Fast Tracker (surprinzător, site-ul mai este live :) http://www.gwinternet.com/music/ft2 şi http://en.wikipedia.org/wiki/fasttracker_2). Albumul MFDN, care nu a ajuns niciodată pe piaţă, a fost făcut tot pe Fast Tracker.

EBRo: Eternul dezinteres al caselor de discuri româneşti pentru inovatori a dus la destrămarea grupului MFDN după doar doi ani. Care e cel mai mare regret şi care a fost cel mai frumos moment alături de MFDN ?
Sneila: O să încep cu cel mai frumos moment. A fost când ne-am strâns să facem albumul, album ce era în mare parte făcut de mine, dar pe tracker, apoi trebuia masterizat. L-am angajat pe Alex Perin să ne masterizeze piesele. Ceea ce trebuia să fie un task usor, record, balance, compress, save, a devenit moment de neuitat alături de baieţi şi de Alex, care chiar dacă nu părea că îşi dă interesul, a făcut magie cu sunetul (ţinând cont că redam de pe un tracker cu sample-uri vai şi amar şi cu placa de sunet nu tocmai profi). Iar momentul regretului este că nu am reuşit să îl plasăm pe piaţă. S-au investit ceva bani, care s-au pierdut. Asta e.


Sneila - Levitation

EBRo: Cum eraţi primiţi de puţinii ascultători ai acestui gen şi cum arătau petrecerile de atunci, oamenii din cluburi ?
Sneila: Sincer, nu mai ţin minte. Clar era ceva prea diferit pentru mulţi şi nici petrecerile nu erau multe ca să fim "prezenţi”. Primele petreceri erau “Chef în Depozit” care ulterior s-au transformat în TMBase. La acel moment cred că deja nu mai era MFDN şi nici A.lie.ns, avănd deja proiectul Sneila activ. Sneila a apărut la începuturi pe scenă destul de frecvent pe la “petreceri” gen TMBase, sau DelaHoya (organizate de CRS, Cluj Raving Society), ocazional câteva chef-uri trance/goa. Nu prea se omorau oamenii după goa/trance, era prea abstract pentru mulţi.

EBRo: Timişoara a dat întotdeauna lucruri noi pentru România. Ai participat la înfiinţarea celui mai mare festival underground din România, TMBase. Ce a schimbat această mişcare pe scena muzicii electronice din România şi care sunt marile merite ?
Sneila: Împreună cu mai mulţi prieteni am înfiinţat TMBase, da, dar marele merit este a lui Ufo. El a fost nucleul nostru. La început, ca toate începuturile, era mai mult “for fun”. Reuşeam să strâgem ceva sponsorizări/prieteni care să ne ajute, să închiriem un spaţiu, să punem ceva sonorizare şi să facem un chef cinstit. Au fost şi destule eşecuri, deşi poate ele nu s-au văzut “cu ochiul liber”, dar au fost şi dezamăgiri. Cât despre scena muzicii, eram prea departe de Bucureşti pentru ca să fi fost băgaţi în seamă. Mai mult era o mişcare locală decât naţională. Încet, încet devenea naţională, dar cred că după ani buni de sârguinţă.

EBRo: Cum crezi că a evoluat muzica electronică romanească în scurta istorie a sa, care este ritmul şi directia ?
Sneila: Eu zic că a evoluat bine. Cine a avut nervi sau “pile” a rezistat şi a evoluat. Nu cred că pot spune de un artist care a perseverat, să nu fi evoluat. Cunosc încă mulţi care pe vremea aceea făceau muzică, mai fac şi astăzi şi clar că există evoluţie. Tot timpul va exista underground şi mainstream, cine a devenit mainstream, că a vrut, că a avut şansa, că a avut exposure, probabil continuă în mainstream. Dar cred că mulţi au rămas încă în underground. Din păcate dacă nu eşti în Bucureşti e destul de greu să “avansezi” şi să te ştie lumea. Cu internetul, cu facebook, cu toate mediile astea de socializare e mai uşor să te faci auzit, dar să devi o “vedetă” (nu în sensul rău, ci să te ştie lumea) e greu fără ajutorul caselor de discuri.

EBRo: Să vorbim şi despre proiectul tău solo. Ce ai reuşit să realizezi cu acesta ca dj şi producător în toţi aceşti ani, o perioadă glorioasă de 14 ani deja.
Sneila: Iară o să încep cu sfârşitul. Sneila a fost activ numai vreo 6-8 ani (nici eu nu mai ştiu exact), dar din câte îmi amintesc ultima piesă “oficială” am produs-o în 2002. Ca şi realizări nu ştiu ce să zic, unele piese au fost la mare căutare şi au ajus pe compilaţii internaţionale, altele au rămas poate neauzite chiar şi azi. Ca şi dj, nu am fost niciodată dj, deşi la unele chef-uri puneam muzică, dar niciodată ca un adevarat dj. Efectiv selectam ordinea, mai făceam un crossfade şi cam atât. Niciodată nu mi-a plăcut să “pun” muzică. Nu am făcut/produs niciodată muzică pentru ca să mă îmbogăţesc sau ca să mă cunoscă lumea. Nu doream atenţie (deşi la un moment dat îmi plăcea :) ). Îmi plăcea doar să mă exprim prin muzică. Unii întelegeau, mulţi nu. Una dintre realizări, o chestie fantastică şi în ziua de azi, sunt încă destui care mă contactează să vin să “bag muzică” pe la festivale restrânse, sau chiar mă “găsesc” şi mă mai întreabă ce am mai facut, ce am mai scos. E fantastic că după atâţia ani să primeşti încă atenţie.

EBRo: Trance-ul la nivel internaţional are mai puţini adepţi în opinia mea faţă de acum zece ani, dar foarte fideli. Cum a evoluat în opinia ta acest stil de muzică în ultimii ani şi spre ce ţinteşti ?
Sneila: Nu cred că e adevarat, din contră, are foarte mulţi adepţi. Anumite stiluri eventual şi-au mai pierdut din adepţi, da, dar trance-ul ca stil este încă predominant în mainstreamul muzical. Genuri ca "goa trance" au apus, au fost înlocuite cu "psy trance", dar trance-ul mainstream e pe val şi nu va apune prea repede. Cât despre unde ţintesc, în gol :) aşa cum am zis, nu am mai produs de mult şi nici nu cred că o să mă mai apuc prea recent.

EBRo: Cum e primit trance-ul în România în opinia ta ?
Sneila: Sincer nu ştiu. Nu mai sunt activ implicat, deci am început tot mai puţin să ştiu despre asta. În schimb aş putea să dau un exemplu pozitiv, Adrian Ivan (aka Mr. Pit), un producător activ de trance din Timişoara, care este foarte foarte cunoscut şi apreciat internaţional de mari producători ca Markus Schultz şi alţii (face muzică trance, mainstream).

EBRo: Îţi mulţumesc mult pentru interviu şi baftă multă în continuare !
Sneila: Mulţumesc şi eu şi salutări fanilor activi. Vă respect că încă mai susţineti arhivele muzicii româneşti :) . Şi cum se zicea pe vremuri: PLUR! (Peace, Love, Unity, Respect) !

3 comentarii:

  1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti multumesc Emanuel. Ma bucur mult sa aud ca inca stie lumea de SNEILA. Din pacate pentru mine, momentan, partea artistica este pe "on hold". Dar cine stie :)
      http://www.sneila.ro, pentru toate piesele (cred :)) )

      Ștergere
    2. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere

If you liked the articole leave a comment here. Your feedback is highly appreciated !