marți, 14 iunie 2011

Timisoara Base

Peste tot in lume se lanseaza enorm de multa muzica in zilele noastre, la enorm de multe labeluri, lucru care a devenit mai degraba o afacere, o industrie, pierzandu-se esenta. Astfel, nu pot sa nu constat ca in vremurile astea rar se mai produce o piesa pe care sa o asculti cu fiecare ocazie si sa nu te saturi de ea nici peste 10 sau 20 de ani.
     Dar acest lucru nu a fost asa dintotdeauna. Acum 10 - 20 de ani, cand la noi nu exista o scena dedicata muzicii electronice si o cultura muzicala in acest sens, existau in Timisoara artisti cu adevarat pasionati de acest gen, care experimentau si incercau sa adune sa realizeze primele petreceri, primele festivaluri: Alien Kru, Brigada Artistică Urbană, Dudu, Dump 52, Infectator Com, Makunouchi Bento, MFDN, Mr. Pit, PNal, Reloop, Roli Breaker, Sneila, Toxica, Ufo, Urban Experience.
     La Timisoara a avut loc primul concert dedicat exclusiv muzicii electronice din Romania, pe 16 decembrie 1992, la Teatrul German de Stat si a fost organizat de Adrian Budritan aka Future Groove si Cristi Sugar.
     In persoana acestora stau adevaratii pionieri ai muzicii electronice romanesti, care timizi dar cu mult suflet si entuziasm au reusit sa scrie istorie, sa reprezinte un ideal si sursa de inspiratie pentru generatiile care vor urma, treacand in dreptul meritelor lor primele productii, primele petreceri, primele incercari de promovare in media a muzicii electronice. Sub semnatura lor stau adevarate creatii, adevarate capodopere pentru inceputurile acestui gen, care spre deosebire de cele mentionate anterior vor ramane mereu de referinta, mereu de actualitate, cu un sound unic, o aura speciala. 


Alien Kru

TM00Base 
     În spatele grupului timişorean Alien Kru, unul emblematic pentru pionieratul local dar şi naţional, era un duo format din Alex Samant, sau simplu Alex S şi George Cămpan, care avea să fie cunoscut mai târziu sub pseudonimul Sensorship.
    Am sa încep cu primul dintre ei, Alex S, cel care m-a uimit cu piesa "Future Front Airwaves" produsă alături de MC Black Bishop. Un sound foarte chill, downtempo, deep, care aminteşte de Faithless, o piesă extrem de reuşită aparută în anul 2002 pe compilaţia "Setup 001". Piesa în cauză a fost reprodusă şi cu cei de la Toxica, grup în care mai activa alături de Florin Unguraş aka Ufo. De asemenea a fost imprimată şi aceasta, pe una dintre compilaţiile "Mouse In House" (ediţia 5, 2002, NRG!A).
    Cei doi din grupul Alien Kru a început să colaboreze în anul 1998, mai întâi sub denumirea Missing in Action, proiect orientat în mare spre genurile house şi techno. În acelaşi an devin Alien Kru, schimbă atât stilul abordat, trecând la dnb/jungle, precum şi componenţa, alăturându-i pe Drăgan Nicolin aka Distort şi Claudiu Fărcaş aka Uncut. În această formulă bifează două prezenţe discografice, cu piesele "Duminică După Amiaza" (2000, TMBase 99) şi "Deep Tone Ff" (2001, TMBase 00, MediaPro). George, alături de Alex Samant şi Ufo au organizat seria de petreceri Heavyweight Sessions în clubul Evolution.
    La sfârşitul anului 2000 trupa se desparte, Alex S nemaifiind implicat în muzică, George producând în continuare sub aliasul Sensorship (breakbeat), iar Drăgan şi Claudiu formează PNal.
    George a oferit cursuri multimedia în cadrul Edukube, echipă în care se mai găseau Vlad Trif şi mulţi alţii. Sensorship a lansat solo piese precum "In And Out" (2002, Setup 00), "Higher Tones" (2002, TMBase 01), "Silence Shifter (Toxica Remix)" (2003, TMBase 02, Roton), "Rice Wafers" (2002, TMBase 04, Roton).

Alex S & MC Black Bishop - Future Front Airwaves
  

Alien Kru - Space Junk

  

Brigada Artistica Urbana


     Istoria trupei Brigada Artistică Urbană a început să fie scrisă în anul 1995, atunci când cei care aveau să formeze nucleul de bază al acestui grup, Alin Mărgărit (chitară, sintetizator), Tavi Scurtu (percuţie), Uţu Pascu (bass) şi Vlad Trif (clape), au format trupa de muzică acid-jazz numită Zobo G and The Funky Bees, alături de Dan Mitrofan aka Bozo (MC, chitară) şi George Palade (MC). Formula aceasta a activat până în anul 1996, atunci când s-a format Brigada Artistică Urbană, fără Dan Mitrofan, care urmase calea proiectului Radical Din Cal / Val.
     BAU a fost un grup deschis colaborărilor, bazat pe improvizaţie şi spontaneitate, neavând niciodată aceiaşi componenţă, aceleaşi cântece, acelaşi show. Sunetul lui rezona la dansul publicului, pe care îl modela şi de care era modelat. Ei “dansează muzica înainte ca ea să se audă”, pentru că ea este live, ea este vie. Au mai colaborat de-a lungul timpului cu numeroşi artişti, precum Dru Klein, Dan Griober, Eddie Neumann, Leizaboy, Toni Kuhn, Ufo.
     În discografia lor este cuprins un album realizat în anul 2002, numit "Dispersia", re-editat un an mai târziu cu noi colaborări: Dru Klein ("314", "Action Must Be Taken", "Bullet Penetration"), Injektah ("Groovin' "), Roli Breaker ("The New Message"), Leizaboy ("King Riddim"), Dudu ("East Beats"). Brigada Artistică Urbană este o trupă care pune mult suflet în muzica lor, cu concerte care emană multă energie, astfel, deşi albumul nu a reuşit să capteze la fel de fidel acel vibe, rămâne unul de referinţă pentru muzica drum and bass autohtonă.
     O parte din membri, Vlad Trif şi Tavi Scurtu, activau în anii '90 şi în proiectul Ufo & Ummo a lui Florin Unguraş, care a colaborat şi el cu BAU după anul 1997. Pseudonimul Ummo a fost inspirat de farsa menită de a demonstra că paranoia e mai răspândită decât se crede, care susţinea că o civilizaţie extraterestră, ummites, ar fi intrat în contact cu o comunitate spaniolă în anii '50. Sub denumirea aceasta a mai participat în proiect Alin, Uţu şi Thrina (Cristina Dan).
Atât Brigada Artistică Urbană cât şi Ufo & Ummo adoptau în general drum and bass-ul. Ufo & Ummo a avut o singură apariţie discografică, piesa "Acva P(h)unk" fiind prezentă pe compilaţia aniversară a festivalului TMBase '99, aparută un an mai târziu prin Rocka Rolla. Au mai rămas needitate şi alte minunate piese de pionierat, cum sunt "American Ninja Dub", "Ceva Invizibil", "Dub City Limits" şi "Metropola 2001 (Alex S Remix)".
            Dan Mitrofan, colaborator pentru o perioadă alături e Brigada Artistică Urbană, a fost implicat de-a lungul timpului în diverse proiecte experimentale, de fuziune între muzica rock sau jazz, precum Radical Din Cal / Val, Arc Gotic, Vals Hedone, Mike Altrin, Infectator Com, Nu & Apa Neagră, Ponton Unit (cu Tavi Scurtu, Eddie Neumann şi Michi Moldoveanu), Eduard Jak Neumann Quartet (Edi Neumann, Tavi Scurtu, Csaba Santa) şi altele. A format de asemenea propriile grupuri, Dan Mitrofan Quartet, alături de artişti precum Tavi Scurtu, Sebastian Spanache şi Michael Acker, respectiv Dan Mitrofan Trio cu Lucian Nagy şi Johnny Bota.
            George Palade a început să cânte alături de Tavi şi Utu de la 13 ani, la chitară. Cei trei i-au cunoscut mai apoi pe Vlad şi Alin, astfel s-au pus bazele trupei BAU, cu care George a cântat pe la baluri, sau petreceri precum Htonian, Periam, Subway şi în multe alte locuri. Mereu au fost atraşi de alternativ, de original, de diferit, dar în esenţă au rămas apropiaţi de muzica rock pură. Cu timpul George a fost atras de butoane, computere şi muzica electronică. Însă de la aproximativ 22 de ani a renunţat la cariera muzicală.
            Tavi Scurtu este unul dintre cei mai buni percuţionişti români ai momentului, fiind prezent de-a lungul timpului în numeroase proiecte, cum ar fi Aievea, East Village, Eduard Jak Neumann Quartet, Glidq, Iordache, Midi Overdose, Mind Change (Leizaboy, Uţu Pascu, Petrică Ionuţescu, Bozo, Arthur Balogh, Sasha Bota, Sebastian Spanache), Khidja Cloud Society şi multe altele. A contribuit la prezentarea celui mai bun album raggae produs în Romania, alături de BAU, "Pacha Man - Drumul Către Rastafari", lansat în 2003 la Nova Music. A participat la câteva concerte şi a realizat un remix pentru versiunea vinil a single-ului "Acelaşi Sânge".
            Uţu Pascu a mai activat de-a lungul vremii ca inginer de sunet, producător muzical sau basist în trupe precum Jais, Iordache, Blazzaj şi Kumm, însă numărul acestora este cu mult mai mare.

Ufo & Ummo - Dub City Limits




Brigada Artistica urbana - Dispersia (2003)


3.14 (feat Dru Klein)
Driving
Can
Ticking
Presence
Shotoku
Action Must Be Taken (feat Dru Klein)
Bullet Penetration
Groovin'
Groovin (Injektah Remix)
The New Message (feat Roli Breaker)
King Riddim (Leizaboy Remix)
East Beats (feat Dudu)
Man-Machine (Remix) 



Dudu

     Dudu şi-a început cariera muzicală în anul 1991, in postura de chitarist în trupa Subcontrol, prima formaţie de crossover şi alternative din România. Acest nume aminteşte de firma în cadrul căreia Dudu profesează ca arhitect, în proiectarea halelor industriale.
    Pe vremea studenţiei s-a implicat puternic în promovarea muzicii underground, alternative şi electronice în Timişoara, fiind unul dintre pionierii genului drum and bass. S-a implicat în organizarea alaturi legendarelor petreceri "Warehouse", cu Ufo şi alţi colaboratori. Dudu a adus în "Depozit" Balul Arhitecturii, al cărui student era, cu sprijin din partea OSUT şi Dacian Vâlcu (Infectator Com).
    Ca şi producător muzical, Dudu a semnat colaborarea pentru piesa "East Beats" a celor de la Brigada Artistică Urbană, pe albumul "Dispersia" (2003).
            Un an mai tarziu de la înfiinţarea TMBase, Dudu fondează alături de Roli Breaker, Sergiu Pascu (fost basist în formaţia Subcontrol) şi Emil Zoicaş, asociaţia AnonimTM. Aceasta alături de TMBase reprezintămodele de convieţuire şi colaborare pentru asociaţiile muzicale şi festivalele din România. Un colectiv puternic, care a legat strânse prietenii care durează de mai bine de 15 ani.
    În scurt timp AnonimTM s-a transformat într-un dj crew, care-i mai cuprindea pe Leizaboy şi Klin, important duo, iar apoi Seba 1394 ("emigrat" de la Cluj Raving Society). Mai târziu se alatură MC Tina, Newgotti, Pristvi şi Mr H. MC Tina a fost cooptată în urma concursului de descoperire a talentelor "Se Caută O Voce", organizat în anul 2004 de DJ SUV în Evolution, primul club Timişorean dedicat fenomenului electro.
            O dată cu apariţia acestei asociaţii s-a promovat clubbingul, genurile breakbeat şi big beat. Este organizatorul renumitului festival "48H", care durează două zile non-stop şi care se petrece anual din anul 2001.
    AnonimTM beneficiază de asemenea de un post de radio cu acelaşi nume, care emite timp de trei ore în fiecare marţi de la 18, live din cafeneaua Van Graph, începând cu anul 2004. Tot alături de aceştia, au fost lansate în ultimii trei ani compilaţii anuale aniversare, pe care au fost promovaţi artişti locali din toate genurile muzicale underground, precum Arc Gotic, BanXs, Barbarian Truce Digits, Bio, Blazzaj, Brigada Artistică Urbană, Dan Mitrofan, Daniel Dorobanţu / Moebius Strip / Thy Veils, Deevision, Delision, DJ Limun, DJ Suv, Don E, Fratziman, Implant Pentru Refuz, Injektah, K-lu, Leizaboy, Lucky Luciano, Makunouchi Bento, Mighty Boogie, Mofo, Nazo, Persona, Petrică Ionuţescu, Ponton Unit, Raw Nuts, Romantic Jürgen, Shull, Vlad Sturdza, Zefzeed.
    AnonimTM a fost de asemenea organizatorul “Chew The Fat!”, unul dintre cele mai mari branduri de petreceri breakbeat din Europa.





Dump 52

    În spatele numelui Adapt, cel mai comun dintre ele, precum şi o mulţime de alte pseudonime (Dust, Kevin Grant, Hardwax, Mikrloop, Mr. Pinhead, Nagz, Pascal Nazon, Pherplexer, Petalpusher, Purusa Prakrti), stă Bogdan Roşu. Pe cât de multe monikeruri, pe atât de multe stiluri abordate, dar aş scoate în evidenţă în special trance/goa, fiind printre primii producători de acest gen de la noi.
    Bogdan produce muzică încă din anul 1995. Un an mai târziu a intrat în contact cu norvegianul Nexus, alături de care a participat la punerea bazelor a casei de discuri Cloud Nine, Acolo Bogdan a lansat sub pseudonimul Pherplexer, piese precum "Bass Toys", "Astral Motion", "Warm Pulses" sau "Space Rodeo".
    Dintre celelalte producţii semnate de el de-a lungul timpului se remarca ep-ul lansat în cadrul proiectului RIDMA, numit "Pixelparket" şi care a fost lansat în anul 2001, la Electro Beats. RIDMA a fost un proiect realizat alături de Makunouchi Bento, prin care se dorea crearea unei scene a genului idm la nivel local. Tot alături de MaBento a lansat un material la casa de discuri Ogredung: "Adapt - Children Of Moog" Makunouchi Bento Remix şi "Makunouchi Bento & Nagz - Morninfizik".
    Au fost şi alte piese lansate de Bogdan Roşu pe compilaţiile TMBase, în urma participării la aceste festivale, la a cărei baze a contribuit şi el: "A 3 Lost In A Northend", "Gated", remix pentru "Toxica - Glow" şi pentru piesa "PNal - Atent".
    În prezent Bogdan nu mai activează pe scena muzicală, axându-şi cariera pe web design, însă plănuieşte să reînvie proiectul Adapt.
    Proiectul Dump 52 a fost latura minimal/techno/funk a lui Bogdan Roşu, alături de care a mai colaborat pentru o scurtă perioadă Mark Foundler aka Charlie D (Cătălin Mihuţ).
    Cătălin a început să producă muzică aproximativ prin anul 1994, Mark Foundler fiind un pseudonim cu care aborda latura techno a muzicii electronice, iar Charlie D pentru ritmurile mai “melodioase”.
     În anul 1999 Cătălin a participat la BMP Compo, un concurs anual renumit, organizat de Blacktron Music Productions, unde s-a clasat pe locul doi cu proiectul Charlie D. Piesa cu care a participat s-a numit “Wir Haben Das Technokarriere”.
    Cei doi au mai pus bazele împreună şi unui netlabel, numit Subsonic Records. Bogdan se mai ocupa de alte trei netlabeluri de acest gen, numite Dump 52, Sol Monotone şi Rohformat, precum şi de revista online Setup, brand care mai include şi un club în prezent.
    Dump 52 a fost proiectul cu care Roşu a apărut prima dată pe scenă la TMBase, singur, pentru că Mihuţ renunţase la muzică înainte cu puţin timp de acest eveniment. A semnat o piesă numită "Simple Surgery", prezentă pe compilaţiile festivalului amintit.

 Dump 52 - Simple Surgery



Infectator Com

    Infectator Com este un proiect de muzică industriala pornit în anul 2000 şi care îl are în centru pe Dacian Vâlcu. Alături de acesta au mai colaborat Cosmin Iancu (voce) şi Darko, cu care a lansat două albume: "Untitled" (2002, Htonian) şi "Corrupt" (2006, FIR).
    Dacian a avut un foarte important rol pe scena alternativă, industrială, noise timişoreana, organizând petrecerile "Htonian" în anul 1992. Acest nume a inclus şi o casă de discuri, care a lansat o compilaţie numită "Underground Timisoara Festival 4" (2000), care a fost o ediţie aniversară a festivalului cu acelaşi nume, ale cărui prime trei ediţii au fost organizate de Vâlcu. Pe aceasta au semnat nume precum Arc Gotic, Guranii, Haos, Koma, La Ghica Hainu, Mircea Nemes, Rabla, Radical Din Val, Umbre Zidite.
    La Ghica Hainu a fost un alt proiect industrial/experimental în care Dacian s-a găsit în perioada 1998-2000, format alături de Adi Crăciun. Tot în această perioadă a avut o contribuţie considerabilă prin prisma OSUT la legendarele petreceri Warehouse organizate de Ufo, Future Groove şi Dudu.
    Vâlcu a mai colaborat cu Romantic Jurgen (new wave), alături de Alexandru Das şi Sandra Vâlcu, cu care a semnat în anul 2008 materialul "Dead Bunny Invasion". Alexandru Das activează şi în Vals Hedone, alături de importanţi oameni ai industrialului/experimentalului, precum Dan Mitrofan, Emilian Matlak aka Fulmineos, Adrian Ghercea şi Bogdan Zărnescu.
    Infectator s-a bucurat şi de apreciere internaţională, susţinând un turneu în Germania şi Franţa, în perioada anului 2000. Pentru acest eveniment componenţa a fost una extinsă, cu Dan Mitrofan şi Saşa Liviu Stoianovici.



Infectator Com - Corrupt (2006, FIR)

Cybernet Intro
Corupt
Traseu Periculos
Deliberat
Sabotaj Viral
Conectat
Keep
Ce Simţi
Dark Mission
Deliberat (Julian M Remix)
Conectat (Sattelite Empire Remix)

Various - Underground Timisoara Festival 4 (2000, Htonian Records)

Mircea Nemes - Intro 
Haos - Paranoia 
Haos - Miopia In Europa 
Haos - Masina De Stat 
Haos - Minti Intunecate 
Haos - Bandiera Rossa 
Haos - Alah Uebek / Ne Pasa 
Haos - Coaie, Coaie 
La Ghica Hainu - Pamantul 
Arc Gotic - Ezarzia 
Radical Din Val - Omul De Pluta 
Umbre Zidite - Stiu Ca Am Sa Mor 
Guranii - Militia 
Arc Gotic - Le Voleur D`Enfantes 
Radical Din Val - Ascuns 
Koma - Sa Nu Te Vad 
Rabla - La Revedere 



Makunouchi Bento

     WakaX a urmat calea Makunouchi Bento, proiect format alături de Valentin Toma aka Qewza. Au început să colaboreze împreună în urma unui remix realizat de Vali pentru piesa "Remember All Happy Moments" a lui Waka X. Astfel, s-a născut unul dintre cele mai însemnate nume ale IDM-ului românesc, cu un sound unic pentru scena experimentală autohtonă, ambiental, electro-acoustic, cinematic. Numele este inspirat de cutiuţele tradiţionale japoneze.
    Există o mulţime de release-uri lansate de cei doi, majoritatea gratuit. MaBento a mai făcut parte din proiectul Jebel Chamber Orchestra, alături de John Fisher aka Ricemutt, Patrick Sheng şi Justin Lazarus din USA.
    Alături de Bogdan Roşu au fost implicaţi în proiectul RIDMA (Romanian Intelligent Dance Music Alliance), care avea în plac crearea şi susţinerea unei scene IDM în România. Sub această cei trei au lasant în anul 2001 ep-ul "Pixelparket" (Electro Beats). În acelaşi an au realizat prima petrecere dedicată acestui gen de muzică din ţara noastră, numită "RIDMA Fused Party".
    În anul 2004 MaBento au lansat la Ogredung un mix înregistrat live la TmBase 2004, într-o formulă extinsă. Aceasta i-a mai cuprins pe Dan Damian de la PNal (chitară) şi Raluca Todea (clape). Dan a mai colaborat cu ei pe ep-ul "Bouche Du Metro" (2002, Miasmah).
     Felix Petrescu se remarca de asemenea şi ca un priceput computerist. A creat de-alungul timpului numeroase plug in-uri, pe care le-a folosit în muzica Makunouchi Bento, dar pe care le-a şi împărtăşit, oferindu-le gratis spre download în diverse rânduri. Poezia este o altă vocaţie a sa.
    Vali a început să facă muzică din anul 1997 şi a apărut prima dată în postura pe scenă la ediţia TmBase din 2000. De atunci a devenit şi el colaborator în asociaţia cu acelaşi nume.
    Qewza este cunoscut solo în special pentru seria de mixuri "1 Mai", care cuprind artişti din absolut toate sferele muzicale autohtone, cele mai mari nume ale muzicii româneşti din toate timpurile. Am un mare respect pentru acest producător, inspirându-mă cu aceste mix-uri "mioritice", cu un aer foarte underground, pe care le apreciez foarte mult deoarece urmăresc acelaşi "ţel" ca şi el. Să regăsesc frumosul în fiecare gen muzical.



Makunouchi Bento & Adapt - RIDMA: Pixelparket (2001, Electro Beats)



Makunouchi Bento – Computer Boy Machine
Adapt – Crisp (MaBento Vacuum Mix)
Adapt – Crisp (Q's Qrocantmix)
Makunouchi Bento – Computer Boy Machine (Adapt Switch Stich Mix)



MFDN

     MFDN aka Muzică Facută De Noi, este un grup timişorean care a luat fiinţă în anul 1995. Era format din Florin Unguraş aka Ufo, Cosmin Constantinescu (A.lie.ns aka Sneila), Marius Vladescu aka Slave şi Liviu Ignat aka Utza.  
    Aceasta a fost printre primele trupe de muzică electronică din România, care a avut curajul să se aventureze în lumea electro-industrial şi dream-trance. Totuşi abordarea lor era destul de îndreptată spre muzica rock, industrială. Muzica o realizau cu un rudimentar pc 386, care nu scotea sunete, folosindu-l doar pe post de sampler.
    Au lansat două piese pe o compilaţie locală în anul 1996 şi au reuşit să finalizeze un album în studioul Red Moon Mobile. A fost produs pe clasicele trackere, cu ajutorul programului Fast Tracker, proces la care a contribuit şi Alex Perin.
    Din păcate nu au reuşit să convingă casele de discuri de potenţialul major pe care îl avea. Totuşi una dintre piesele de pe acest material, "Planet Silence", a fost difuzată la postul Radio 21.
    În anul 1997 cei patru au ales căi diferite, iar după despărţire Ufo a ales Brigada Artistică Urbană şi Ufo & Ummo, iar Cosmin a continuat solo cu proiectul A.lie.ns.

MFDN - War


Pnal

     Trupa PNal s-a format în anul 2000, atunci când Drăgan Nicolin aka Distort şi Claudiu Fărcaş aka Uncut au părăsit trupa Alien Kru, în care au activat timp de doi ani. Drăgan Nicolin cânta la chitară, bass şi voce, iar Claudiu la clape şi pe lângă aceştia s-au mai alăturat de-a lungul timpului Dan Damian (chitară, a mai colaborat cu Makunouchi Bento), Horia Haţeg aka Bibanu (bass, venit de la trupa nu-metal Coroziv) şi Dan Crişan aka Dr Dan (samples). Genul abordat de aceştia este drum and bass, breakbeat, alternative rock. Trupa a trecut prin diferite schimbări, Claudiu părăsind după un timp grupul.
     Aceştia au reuşit sa închege împreună în anul 2007 un ep, numit "Play Now, Argue Later", aluzie la iniţialele PNal. Alte apariţii discografice ale băieţilor: "Forme şi Fonduri" (2000, TMBase 99), "Atent" (2001, TMBase 00, MediaPro), "Under Construction" (2002, Setup 001), "Atent (Adapt Remix)" (2002, Setup 001), "Carnaval" (2002, TMBase 01), "My Remains" (2003, TMBase 02, Roton), "Nemişcat" (2004, TMBase 04, Roton). Ultima dintre acestea a beneficiat şi de un videoclip.
    PNal a avut căteva prestaţii live de excepţie, fiind considerată una dintre cele mai bune trupe dnb din România, dar şi din estul Europei.
    După o perioadă în care şi-au încetat activitatea, proiectul a luat din nou viaţă în anul 2012.
    Dr. Dan este familiarizat de mult timp cu djingul, fiind membru al asociaţiei TMBase încă din anul 2003. A susţinut numeroase petreceri în clubul timişorean Hush şi a câştigat aprecierea din partea scenei locale, precum şi din partea unor nume internaţionale.
    În tot acest timp Horia, ajutat de Dr. Dan, a urmat în paralel o carieră de dj, familiarizându-se cu arta mixării şi a început să "construiască", ajutat de vechea iubire, chitara bass, precum şi instrumente ca MIDI keyboard, Launchpad şi un laptop cu Ableton instalat, uneori chiar şi Reason ca ReWire. Astfel, Bibanu' sub noul alias, Horia exersează şi astăzi în continuare şi învaţă ritmuri, synthuri, parametrii. filtre şi aşa mai departe.

Pnal - Play Now, Argue Later (2007, TmBase)


One On One
Fast
Closer To God
Children Of Rock
Liar

Pnal - Nemiscat





Reloop
     Remus este un foarte important om pentru pionieratul timişorean şi cel românesc. A absolvit Facultatea de Muzică din Timişoara şi a evoluat ca producător muzical şi inginer audio.
    A început să facă muzică în anul 1995, prin conceptul de re-interpretare a hit-urilor într-un stil underground. Dintre artiştii remixaţi se numără Csilla, DJ Sneak, Louis K, Phisique, Ruffneck & Javahn Move, Todd Terry. A participat la clasicele party-uri în depozit din Timişoara, numite "Warehouse", precum şi la festivalul TMBase.
    În anul 1998 a fost prezent pe "Dance Mission Volume 1" (Media Pro), prima compilaţie de muzică house şi club din România.
    În acelaşi an a terminat albumul "The Silent Noise", sub moniker-ul Aural Envelope, un proiect realizat împreună cu un alt important pionier local, Adrian Budriţan. Materialul a rămas nelansat însă.
    Doi ani mai târziu bifează încă o apariţie discografică pe prima compilaţie aniversară TM99Base, cu piesa "Deepzone & Reloop - It's Gona Be Allright!". Aceasta a venit în urma participării la prima ediţie a acestui festival.
    Tot în materie de producător muzical, în anul 2002 a colaborat cu trupa Sistem pe albumul acestora, numit "Intră în Sistem" (Roton).
    Anul 2003 l-a găsit lucrând la primul său album de muzică jazz, care nu a fost însă imprimat. De-a lungul timpului a lucrat ca inginer audio în cadrul studioului Bilutza Records. În perioada anilor 2002-2006 a colaborat cu regizorul şi producătorul Florin Iepan, în domeniul muzicii de film. A realizat coloana sonoră pentru filme precum "Călător în Ţara Eclipsei" (1999) şi "The Fallen Vampire" (2007).
    În prezent este stabilit în UK, unde desfăşoară un proiect axat pe muzica house şi club, alături de DaLuke.





Roli Breaker

    Roli Breaker, sau DJ Clau cum a mai fost cunoscut la începuturi, a debutat cu ocazia unei petreceri în clubul MV din Timişoara, alături de vechiul său prieten şi colaborator, Dudu. Cu acesta a pus umărul la înfiinţarea asociaţiei AnonimTM.

    În ce priveşte tehnica folosită nu este una foarte sofisticată, mai clasic, cu două Technics MK 2010 şi un mixer. A pus muzică pe tot cuprinsul ţării la toate festivalele importante precum TMBase, Peninsula, Delta şi altele, însă cel mai bine s-a simţit "acasă".
    Ca şi producător muzical nu s-a implicat foarte mult. A semnat o singură piesă pe variantă refăcută a albumului "Dispersia" a celor de la Brigada Artistică Urbană, în anul 2003.
    În prezent nu mai activează pe scena muzicală, trăieşte peste ocean, în Canada.




Sneila
     Sneila, sau A.lie.ns, este unul şi acelaşi, Cosmin Constantinescu, monikeruri pe care şi l-a adoptat după despărţirea de MFDN. Pe lângă faptul că cele două nume sunt imaginea în oglindă a celuilalt, A.lie.ns are mai multe semnificaţii: aliens (este subînţeles de unde îşi are originea, aceste ideologii fiind frecvent întâlnite în acele vremuri, care sunt potrivite pentru a sugera ipostaza acestora pe scena muzicală a acelor ani), apoi a lie (o minciună), iar ns (nu avea nicio semnificaţie) şi în cele din urmă alliance (alianţă). Una peste alta ideea era o alianţă cu extratereştii, acoperită de o minciună, cum o descrie Cosmin.
    Proiectul adopta muzica trance şi goa, fiind printre primii artişti care îndrăzneau să se orienteze spre acest stil muzical la vremea respectivă.
    A produs două albume de-a lungul timpului, self-released, libere la download: "Implosion" (2000) şi "Species" (2001). Proiectul a fost activ până în anul 2002, an după care Cosmin s-a retras de pe scena muzicală.

Sneila - Levitation




Toxica

     În anul 1999 Ufo încheie colaborarea cu cei din trupa Brigada Artistică Urbană şi formează Toxica, alături de Alex Samant ca membrii de bază, iar apoi au mai colaborat Bogdan Roşu şi Cristina Dan aka Thrina.
    Acest grup aducea ceva nou pe scena timişoreană şi cea românească în general, deoarece adopta un stil destul de diferit faţă de linia pe care au urmat-o cei implicaţi, dar diferită în acelaşi timp şi pentru marea de drum and bass şi trance din jur. Era o trupă orientată spre muzica house, dar şi influenţe deep, un sound foarte modern, vestic, diferit de tot ce era în comun la vremea respectivă. Au fost printre primele trupe de acest gen, acest stil consacrându-se abia din această perioadă.
    Au semnat numeroase producţii pe compilaţiile Mouse In House: "Glow", "Future Front Airwaves" feat MC Black Bishop, "Dirty Jersey" Funkspread Remix feat Cliff Hamilton, remix pentru "Sistem - Senzaţii", "Kosmic Diffusion", "Comfort Part 1".
    De asemenea au fost prezenţi pe cele de "acasă", compilaţiile aniversare TMBase: "Nu-i Loc", "Glow" Adapt Remix, "Comfort Part 2",  remix pentru "Sensorship - Silence Shifter".
    Nu în ultimul rând i-au convins şi pe cei de la Delahoya de calitatea sound-ului lor, prin piesa "Drumlanguage" (Heavyweight Remix).


Toxica & MC Black Bishop - Future Front Airwaves



Ufo
  
      Florin Unguraş este unul dintre cei mai importanţi timişoreni care au contribuit la pionieratul muzicii electronice în această regiune, dar şi în ţara întreagă.
    Totul a început aproximativ din anul 1995, atunci când se găsea ca om de radio în cadrul postului Alternativa Vest, unde realiza două emisiuni care aduceau noutăţi în FM-ul vremii: "Alternativa Vest 887" şi "Hard Rock Café". Prima dintre ele era una dedicată muzicii electronice, alternative şi indie, realizată alături de Zoltan Varga. Cea de-a doua se apropia mai mult de genul de muzică ascultată de Ufo în acele timpuri, rock-ul. Asculta mult acest stil la radiourile sârbeşti încă din anul 1982. Din anul '98 a trecut în barca celor de la Radio Analog Timişoara.
    De asemenea Florin a contribuit la realizarea primelor petreceri din Timişoara. În perioada anilor 1995-1996, Ufo a organizat alături de Remus primele party-uri în "Depozit" (Warehouse), devenite legendare în oraşul vestul. Acestea aveau loc într-un cadru improvizat, ilegale ce e drept, underground, poate cele mai underground vreodată. Responsabil cu muzica era chiar Ufo, majoritatea seturilor cuprinzând în special techno, acid şi dnb, de pe CD sau chiar casete. Vestea a mers mai departe şi s-au alăturat apoi dj locali precum Dudu, Future Groove, Urban Experience şi A.lie.ns.
     Succesul acestor prime petreceri l-a încurajat şi l-a determinat să pună bazele în 1998 alături de alţi timişoreni pasionaţi de acest nou gen de muzică, asociaţiei TMBase, care a devenit în timp cel mai mare festival de muzică electronică şi printre primele organizate în România. Alex Samant, Alien Kru, Bogdan Roşu, Dudu, Qewza, PNal, Roli Breaker, Sneila şi Urban Experience erau alţi împătimiţi implicaţi în organizare şi care făceau parte din crew-ul TMBase. Evenimentele erau organizate cu sprijin din partea OSUT (Organizaţiei Studenţilor din Universitatea Timişoara), care mai sprijinea Student Fest.
    La prima ediţie au fost prezenţi DJ Clau (Roli Breaker), Future Groove, NSK, Reloop, Şuie Paparude, Ufo & Ummo, Urban Experience şi Xplore. Festivalul TM98Base a avut loc în sala Lira, iar apoi a urmat tradiţia petrecerilor Warehouse, fiind amplasat în vechi hale industriale părăsite. La festival au participat de-a lungul timpului numeroase nume mari autohtone, dar a dat şansa şi multor tinere talente, fiind o oază de undergroundism. Evenimentul a lansat anual câte o compilaţie aniversară, pe care semnau artiştii prezenţi la precedentele ediţii.
    De-a lungul vremii Ufo a fost implicat în numeroase proiecte muzicale, precum MFDN, Brigada Artistică Urbană, Ufo & Ummo şi Toxica.




Urban Experience

     Uex cum mai era "alintat" proiectul timişorean deschizător de drumuri, s-a format în anul 1995 cu Felix Petrescu aka Waka X (computer, compoziţie) şi Cristian Savii aka G-man (voce, compoziţie) ca nucleu de bază, apoi s-au mai alăturat Adrian Chifu aka Hydraulik Fan Baron (clape şi compozitie), respectiv Octavian Chiş aka TBD (technical stuff).
    Felix Petrescu este numele de care se leagă unul dintre cele mai importante festivale de muzică electronică din ţară, TMBase. Este fondatorul asociaţiei cu acelaşi nume care stă în spatele evenimentului, alături de Ufo şi mulţi alţi pasionaţi de muzică electronică din Timişoara.
    Prin acea perioadă proiectul Urban Experience avea deja aproximativ trei ani de activitate, fiind prima trupă de muzică electronică din acest oraş şi printre primele din ţară. Era un grup orientat la început spre muzica trance şi happy-hardcore. Cu această abordare au reuşit să închege un album în anul 1995, înregistrat la Studio Recording. Apoi, Uex a trecut la ambient, trip-hop, breakbeat, dub şi jungle, încetul cu încetul materializând un al doilea album numit "Urban Experience", în 1997, la Claxon Sound Bucureşti. Au bifat de asemenea apariţii discografice pe compilaţii lansate în Croaţia la Dream Records, casă de discuri care le-a oferit multă apreciere.
    În oricare dintre formule, băieţii au adus întotdeauna ceva nou pe scena muzicală romanească, cu prestaţii live de excepţie, care i-au impresionat pe mulţi tinerii producători de muzică ai vremii, servind ca adevărate modele pentru ei.
    În anul 2001 Uex s-a scindat, iar Felix şi G-man au mai apărut doar ocazional în formula Urban Experience DJs, abordând genuri precum jazzy house, drum & bass, hip-hop, glitch-hop.
    Chifu este de asemenea un cunoscut artist plastic şi regizor, iar în prezent desfăşoară proiectul solo Lux Aeterna, axat pe muzica dark ambiental, gothic. Octavian este specializat în IT, fiind deţinătorul site-ului plugins.ro.



Urban Experience - Someday
  

8 comentarii:

  1. Neat, devin nostalgic :D.

    RăspundețiȘtergere
  2. "trance/goa ... la ora actuala acest stil de muzica fiind mort pe scena muzicala din Romania"
    nu prea sunt de acord cu tine la faza asta. se intampla o multime de petreceri mai mici sau mai mari, tot felul de "festivaluri" cu goa. in Romania are loc din 2 in 2 ani unul dintre cele mai mari festivaluri de goa.
    as spune ca scena techno e mult mai moarta la ora actuala decat scena goa.

    RăspundețiȘtergere
  3. nu sunt foarte familiarizat cu acest stil in Romania si culmea ca nu ajunge la mine nici un eveniment de acest gen. Daca sti spune-mi cativa producatori activi de trance romani sau festivaluri de acest gen. Oricum as mai vrea sa iti spun ca goa ca si stil e mort de mult. A fost inlocuit de psy-trance

    RăspundețiȘtergere
  4. Mr Pit si Claudia Cazacu.. cam atata stiu

    RăspundețiȘtergere
  5. au fost cateva festivaluri majore de psy trance/goa si in Romania, anul asta nu stiu daca o sa mai fie...

    RăspundețiȘtergere
  6. romanul atma este unul dintre cele mai mari nume de pe scena internationala de goa/psy-trance sau ce o fi. este un fel de richie hawtin :)
    mai sunt cativa, dar nu prea ma intereseaza subiectul, pentru ca o muzica care nu ma atrage deloc. probabil o sa-i regasesti in line-up-ul de la transylvania calling

    de 1mai mai este un festival undeva pe langa valea jiului (rebirth cred ca ii zice). si sunt multe petreceri mai mici, mai ales vara.
    mai e si teknivalul in fiecare an, unde pe langa hardcore, gabba mai e si psy
    scena asta nu e moarta in romania, doar ca nu prea se stie de ea :)
    http://www.transylvania-calling.com/
    http://romanianteknival.blogspot.com/

    RăspundețiȘtergere
  7. +1 ninu. nu e vorba ca e moarta scena goa/psy la noi. e vorba ca nu a prea existat niciodata cu adevarat. acum nu mai zic. toata chestia e ca la noi lumea nu stie ce inseamna aia muzica buna. intr;o tara in care muzica inseamna manele, inna si tot felul de afoni care nu au nicio treaba ce ai putea sa faci? Transylvania Calling (festivalul din 2 in 2 ani) e printre cele mai mari tribal gatherings, dar cred ca sunt mai multi straini decat romani.
    cat despre scena techno ca tot zicea ninu, techno nu e mort la noi, techno e mort de ceva ani. toti artistii care prin '90 faceau techno masiv, acum fac o mizerie numita minimal-tech, si se alege prafu de ce inseamna techno cu adevarat. singura consolare...HARDTECHNO si HARDTEK ! good music 4tw. Cheers

    RăspundețiȘtergere

If you liked the articole leave a comment here. Your feedback is highly appreciated !