Şi astfel am ajuns la pagina ţării noastre, iar nu mică mi-a fost mirarea când am văzut că suntem "ţara digeilor", un număr foarte mare de "artişti" din care pot să pun pariu că cel puţin 10 se numesc "digei" doar pentru că dau muzica tare de se aude la vecini.
Spunându-mi oful pe pagina de Facebook a blogului, din vorbă în vorbă am ajuns la <discuţia> dacă e bine asta sau nu pentru scena muzicii electronice româneşti. Unele voci ziceau că e bine pentru că "se produce", cu toate că asta e discutabil deoarece dacă se produce mult nu înseamnă că se produce şi calitate. Părerea mea e că se produce mult şi prost, un producător muzical ar trebui să dea mai multă atenţie muncii sale, să muncească mai mult la o piesă, să o asculte până se plictiseşte de ea, să o "digere", să-i observe imperfecţiunile. Şi cred că aceia care sunt cunoscători ar fi de acord cu mine, Mihai Popoviciu, unul dintre cei mai valoroşi dj autohtoni, spunând acelaşi lucru într-un discurs foarte interesant prezent pe Youtube în faţa unor "studenţi" prezenţi la una dintre "şcolile de dj" care răsar mai nou prin România.
Discuţia a tot evoluat şi s-a ajuns la argumentul că e nevoie de "scule profesionale", iar diferenţierea o face tehnica şi bineînţeles, banii ! Nu sunt fixist, nu discriminez, am ascultat şi promovat o mulţime de piese care sunau foarte bine şi erau produse pe un simplu PC. Dar, eu am mai zis-o de multe ori, din 2006 încoace scena românească s-a supersaturat de dj şi pe viitor cine va vrea să se evidenţieze va trebui să lucreze profesional.
De aici discuţia s-a mutat <aici>, pe "Grupul muzicii electronice româneşti de calitate" creat de ElectroBlog Ro şi s-a încins o adevărată discuţie "Laptop vs Synth", dar tare mi-a plăcut că a fost defapt una foarte pacifistă între mulţi băieţi care ştiau cu ce se "mănâncă" tehnica.
Dar, am observat că sunt foarte puţini cei care sunt cu adevărat pasionaţi de sintetizatoare. Christian Mike Sugar de exemplu, unul dintre puţinii din România sau chiar din lume care lucrează aproape exclusiv pe hardware, analog chiar, o bună parte din aparaturi construindu-le chiar el. Ştefan Elefteriu de asemenea era foarte pasionat de sintetizatoare şi construirea lor, un foarte mare compozitor român. Puţini ştiu însă că primul sintetizator handmade autohton a fost construit de Corneliu Ionescu "Bibi" de la Sfinx, "bib-synthesizer", cu care a fost înregistrat "Lumea Albă" în 1975.
Importanţi "electronişti" români, cu scuzele de rigoare pentru cei uitaţi: Adrian Budriţan, Adrian Enescu, Christian Mike Sugar, Corneliu "Bibi" Ionescu (Sfinx), Cristian Mureşanu, Daksha, Dan Stesco, Dinu Petrescu, Doru Apreotesei, Doru Căplescu, Digital Art, Gheorghe Iovu, Iancu Dumitrescu, Idu Barbu, Ionel Orban, Mircea Florian, Octave, Phoenix, Ştefan Elefteriu, "generaţia nouă" reprezentată de Absynthe Moon, Alba Ecstasy, Alin Zăbrăuţeanu (Jazzadezz), Atma, badsector, Black Sheep Experiment, Bogdan, Brazda lui Novac, Bungalowa, Casetofoane, Cristian Păduraru, Cycler, Dacian Victor (Romantic Jurgen), Dan Habarnam, Dan Handrabur, Dan Leuca, Daniel Dorobanţu, Discoballs, DJ Vasile, Dual Shaman, Eduard Schneider, Electric Brother, High Jet, Indra, Ion, Kamarius, Karpov Not Kasparov, Khidja, Maria Balabaş (Avant'n'gard), Matze, Mekanik Sef, Mesmer, Marius Costache (Discordless), Mihai Moldoveanu (Beat Bang!), Minus, Mistor, Nord, Nucu Rădulescu, Radio Space Pop, Radu Drăgănescu, Raul Kusak, Rezistenţa Materialelor, Rotopercutor, Saşa-Liviu Stoianovici (Nu & Apa Neagră), Sebastian Zsemlye, Serdan, Silent Strike, Sjcongo, Sorin Pavelescu, Suufi Astrolab, Tanz Ohne Musik, The Union, Unu', Victor M, Yvat, ZMEW. Un <album> cu o parte dintre aceştia găsiţi pe pagina de Facebook a site-ului.
Astfel, am hotărât crearea unui grup special dedicat celor pasionaţi de synth-uri, numit sugestiv "Grupul pasionaţilor de sintetizatoare".
Alba Ecstasy a postat un miniclip cu o demonstraţie live pe synth-uri, special pentru ElectroBlog Ro. Dacă eşti şi tu pasionat de sintetizatoare scrie-mi pe electroblogro@hotmail.com
Daca iti place fotografia poti face fotografii si cu un aparat normal pana sa iti permiti un slr. :)
RăspundețiȘtergereDiscriminarea nu este si nu a fost buna niciodata. Victor.
"scena românească s-a supersaturat de dj şi pe viitor cine va vrea să se evidenţieze va trebui să lucreze profesional"
RăspundețiȘtergereScena internationala s-a umplut de DJ. Recunosc, cred ca si mie imi provoaca o oarecare repulsie termenul de DJ, insa hai sa fim mai toleranti. Fiecare deceniu a auzit celebra: "nu se mai face muzica sau arta ca inainte". E normal sa fim nostalgici, dar hai sa nu le cerem asta si adoloscentilor, hai sa nu le cerem sa traiasca cum ne place noua. Lasa-i sa-si gaseasca identitatea, daca ei se identifica intr-un DJ si treaba asta le poate platii facturile atunci foarte bine, e un om fericit, daca nu asta e... Ma indoiesc ca lor le pasa de ce inseamna "profesional" pentru altii. Pentru ei Traktor si Pioneer sunt instrumente muzicale si te asigur ca unii dintre ei sunt foarte talentati.
Si nu, nu cred ca "cine vrea sa evidentieze trebuie sa lucreze profesional", cred ca trebuie sa fie unic, creativ,neincorsetat in tooluri, indiferent ca lucreaza cu Prophet 5 sau cu Massive. Toolurile sunt un doar un mijloc. Trebuie sa intelegi ca industria muzicala s-a democratizat enorm, inmulteste cu 10 ceea ce vezi acum si imagineaza-ti viitorul. Ableton, Logic si Pro Tools vor fi tooluri mult prea rigide si lente in workflow, asa cum sunt astazi reel tape machinurile.
Cat despre oameni ca Sugar, Bibi, ei vor ramane oricum un fel de "oameni model" pentru o parte din adolescentii ce aleg sa faca muzica electro, scena underground merge mai departe ba chiar iese in evidenta tot mai tare, direct proportional cu democratizarea.
Uite un interview care contrazice perfect ideea articolului, doar ca se vorbeste de arta fotografica: http://blog.alexgalmeanu.com/blog/2012/06/13/garantat-100-este-online/